Primare R35 – MM/MC gramofónový predzosilňovač
Švédska spoločnosť Primare bola založená v roku 1980 priemyselným dizajnérom Bo Christensenom, a elektro inžinierom Bent Nielsenom. Ich hlavným cieľom bolo ponúkať produkty s neutrálnym nadčasovým dizajnom (niekto by ho definoval ako severský, škandinávsky) a výnimočnou úžitkovou kvalitou. Primare v súčasnosti svojim priaznivcom ponúka kompletné portfólio produktov domácej zábavy – od sieťových prehrávačov až po produkty pre domáce kino. Nezabúda ani na priaznivcov analógu a prehrávania hudby z vinylových platní, pre nich má Primare v ponuke gramofónové predzosilňovače R15 a R35, z ktorých druhý Vám teraz predstavím podrobnejšie.
Už prvý pohľad na R35 jasne naznačuje základný zámer spoločnosti, ten by sa dal označiť ako spojenie nenútenej elegancie a nekompromisného spracovania. Skrinka prístroja je vyrobená precízne s maximálnym ohľadom na odolnosť voči rezonanciám a akémukoľvek potenciálnemu rušeniu (elektromagnetický smog), na ktoré sú práve gramofónové zosilňovače mimoriadne citlivé. Solídnosť konštrukcie podčiarkuje aj hmotnosť prístroja 9.5 kg, ktorá je na tento typ zariadenia výnimočná.
Predný panel je tvorený hliníkovou doskou s jemne škriabanou povrchovou úpravou v čiernom alebo striebornom eloxe uprostred s výrazným frézovaným firemným logom s integrovanou bielou LED diódou. Tá signalizuje pohotovostný režim, pracovný režim a blikaním prípravu na prevádzku. Zadný panel je na rozdiel od toho predného funkciami doslova nabitý. Obsahuje kvalitné RCA konektory pre vstup aj výstup signálu, symetrické XLR výstupné konektory, prepínače pre aktiváciu subsónického filtra, nastavenie zisku na signálovom výstupe (Gain) a výberu typu prenosky (MM a MC). DIP prepínače pre nastavenie parametrov prenosky sa nachádzajú pod elegantnými demontovateľnými krytmi a umožňujú nastavenie impedancie pre MC prenosku v rozsahu 10 Ohm až po 1 kOhm a pre MM prenosku 2,5 kOhm, alebo 47 kOhm. Nastavenie kapacity pre MC je umožnené v rozsahu 100pF a 1 nF a pre MM prenosku 100 pF až 400pF. V prípade kombinácie R35 s inými firemnými zariadeniami je tu možnosť ich vzájomného prepojenia pomocou Trigger spínaného signálu. Prístroj je postavený na troch masívnych alumíniových nožičkách, ktoré sú na svojej spodnej strane osadené pružnou gumenou podložkou.
Pohľad do vnútra R35 nám ukazuje rozdelenie technického priestoru predzosilňovača priečnym nosníkom na dve samostatné sekcie. V ľavej sa nachádza plne zakrytovaný toroidný transformátor a doska plošných spojov s obvodmi pre napájanie prístroja, filtráciu a pomocné funkcie. V pravej sekcii sa nachádzajú výhradne obvody pre spracovanie signálu. Celá konštrukcia je úhľadná a účelná, káblové prepojenia sú zredukované na maximálnu možnú mieru.
Celkový koncept R35 charakterizuje striedmosť a decentnosť, čo sú vlastnosti ktoré plne korešpondujú so základnou firemnou filozofiou „Lagom“. Tá by sa dala definovať ako správna vyváženosť vzhľadu a funkcie, alebo ako zámer, kde nič nesmie odpútavať pozornosť od hlavného cieľa, ktorým je práve a len reprodukcia hudby.
S gramofónovým predzosilňovačom R35 som sa prvý krát mohol dôkladnejšie zoznámiť už v roku 2021, pričom vo mne aj napriek krátkej známosti zanechal mimoriadne silnú stopu. Opätovné vzájomné stretnutie, tentokrát už v domácej akusticky vyladenej posluchovke na domácej audio zostave, mi teda dávalo veľmi silné očakávania. Jeho testovanie som sa rozhodol vykonať naozaj dôkladne a to aj priamym porovnaním s ďalšími gramofónovými predzosilňovačmi ktoré som mal v čase testu k dispozícii – Parasound HALO JC3 Jr. a elektrónkovou novinkou PrimaLuna EVO 100 Tube Phono Preamplifier.
Predzosilňovač Primare R35 bol zapojený do nasledovnej zostavy: gramofón SDPV mk3 osadený MC prenoskou E.A.T. Jo No8, predzosilňovačom AYRE K1-xe, výkonovým zosilňovačom Ayre V7-xe a reprosústavami Avalon Acoustics Arcus. Signálová kabeláž bola od XLO triedy Signature a Cardas Neutral Reference (RCA aj XLR). Reproduktorové káble boli od Nirvana Audio triedy S-L. V čase testu som mal k dispozícii na skúšanie aj fenomenálnu práčku elektrickej siete Accuphase PS 1250, jej služby som teda taktiež naplno využil.
Počúvanie som začal obľúbenou elektronikou od J. M. Jarre a albumu Zoolook. Bolo okamžite jasné, že nahrávka má svoj pôvod ešte v „dobe analógovej“, každý jeden umelo vytvorený zvuk mal svoje telo, objem, znenie, chvíľami som mal pocit ako keby som dokázal rukou uchopiť jeho pravú vnútornú podstatu. Hovorené samplované slovo, ktoré je tu často použité aj ako súčasť rytmického základu, malo presnú definíciu, jeho umiestnenie v priestore bolo živé a neustále sa menilo vo všetkých smeroch. Sprievodné zvuky, ktoré mali pevný základ, silu a až opojnú šťavnatosť, sa neskôr spojili do kompaktných hudobných celkov, ktoré sa na mňa valili vo vlnách jeden za druhým ako pomyselný príboj. Ani v najexponovanejších pasážach sa obraz nezlieval, bol stále pevný a presný.
Prechod ku akustickej orchestrálnej hudbe kvality prístroja ešte viac zdôraznil. Bolero od Maurice Ravela sa prezentovalo vynikajúcou kresbou s perfektne podaným predo zadným aj pravo ľavým priestorom, naturálnou farebnosťou, to všetko podporené vynikajúcou mikro aj makro dynamikou. Postupným, dalo by sa povedať až monotónne strojovým napredovaním, spel opus do svojho strhujúceho finále, kedy celý orchester zaberal až na hranicu svojich možností a tympanista mlátil do svojho nástroja ako zmyslov zbavený. A v tom najlepšom to zrazu celé skončilo ako keď utne, len s jemným náznakom ozveny doznievania koncertnej sály. Musím sa priznať že zbožňujem túto skladbu a jej reprodukcia prostredníctvom R35 ma v mojej náklonnosti ešte viac utvrdila.
Podanie ženského vokálu, či už Patricie Barber alebo Norah Jones bolo prirodzené a vymodelované do najjemnejších detailov. Jednotliví muzikanti a ich nástroje mali v rámci hudobného obrazu pevne definované miesto aj reálnu veľkosť, jemné ozveny štúdia, dozvuky rezonancií strún, znateľný pohyb interpretky okolo mikrofónu, dokonale zvládnuté striedanie výrazne silných hlasových polôh s jemnými, to všetko zvládol R35 so samozrejmosťou a ľahkosťou.
Celkovo R35 netriedi žánre (kvalitu nahrávok samozrejme áno), dokáže podať výnimočný výkon nie len pri akustickej muzike, ale aj pri rockovej alebo tvrdej elektronike (Front 242) a táto univerzálnosť je v jeho prípade ďalšou pomerne veľkou výhodou.
V rámci porovnania s ostatnými predzosilňovačmi sa dá jasne konštatovať výnimočnosť tohto prístroja hlavne v absolútne bezkonkurenčnom pomere jeho ceny a schopností. R35 doslova láme svoju hodnotovú kategóriu, jeho zvukové vlastnosti sa podľa môjho názoru nachádzajú už výraznejšie v úrovni nad 2.000 euro. Pri priamom porovnaní sa v niektorých ohľadoch približoval k môjmu domácemu Parasound HALO JC3 Jr. (2.700 euro, aj ten si v blízkej dobe predstavíme). Chýbala mu síce mierne jeho jemnosť, vyzretosť a kontrola, musím však konštatovať, že našlo sa pár hudobných ukážok – napríklad koncert Depeche Mode 101 – kde ma počúvanie viac bavilo práve s R35. Pripísal by som to práve jeho základnému živelnému naturelu, kedy s jeho pomocou dodal tomuto typu muziky silnejší náboj a väčšiu šťavnatosť. Podobná situácia sa opakovala aj napríklad pri The Doors v skladbe 21 Century Fox, kde mal výrazný gitarový riff expresívnejšie a objemnejšie vyznenie. V akustických žánroch sa síce prejavil drobný sklon R35 ku jemne chladnejšiemu prejavu, prípadne možno veľmi miernej nervozite na vyšších frekvenciách, nebolo to však nič zásadné a bez priameho porovnania si to poslucháč ani neuvedomí.
Porovnanie s PrimaLuna EVO 100 Tube Phono Preamplifier malo taktiež veľmi zaujímavý priebeh. Už len fakt že som sa odhodlal R35 porovnať s prístrojom viac ako dvojnásobne drahším (3.675 euro) svedčí o jeho výnimočných kvalitách. Z prísneho pohľadu má samozrejme PrimaLuna navrch vo všetkých parametroch, najmä čo sa týka tonálnej vyváženosti a reálneho zobrazenia farby jednotlivých nástrojov aj ľudského hlasu. Taktiež v basovej zložke som zaznamenal určitý deficit, hlavne čo sa týka objemu, R35 má v tejto časti zvukového spektra oproti PrimaLuna trochu plochejší a menej výrazný prejav – treba však úprimne povedať, že nie vždy to bolo na škodu. Je to samozrejme aj o vkuse poslucháča, elektrónka skrátka kreslí zvuk zásadne iným spôsobom ako tranzistor a v prípade analógového signálu to môže byť nesporným prínosom. Z absolútneho hľadiska však musím konštatovať, že rozdiely medzi týmito predzosilňovačmi boli výrazne menšie ako som očakával.
Primare R35 je po technickej aj zvukovej stránke vynikajúci predzosilňovač, ktorý mi aj s odstupom času opäť potvrdil svoju výnimočnú kvalitu a to aj v priamom porovnaní s nemenej vyspelou konkurenciou. Taktiež oceňujem extrémne nízke základné šumové pozadie R35, vďaka čomu dokáže z aktívneho signálu dostať úplné maximum. Reprodukcia je potom plnohodnotná a nesmierne bohatá na všetky jemné nuansy a drobné odtiene, ktoré mám znásobujú radosť z počúvania hudby. Totiž, pre mňa je to do istej miery aj úsmevné! V dobách keď som s audiom začínal (viac ako 30 rokov dozadu) bolo úplne bežné keď gramofónové predzosilňovače šumeli, brumeli a vydávali iné pazvuky do hudobného pozadia (aj napríklad legendárny Audio Research PH3) a nikto z audiofilov to vtedy nijako neriešil. Skrátka, doba sa mení a ľudia taktiež! Nesmiem zabudnúť pri R35 na osobnú veľkú pochvalu za symetrické XLR audio výstupy, predzosilňovač AYRE K1-xe je svojou koncepciou na XLR pripojenie silne závislý a poskytuje s ním výrazne lepší prejav ako s RCA.
.
Hodnotenie autora:
+ vynikajúce spracovanie
+ detailnosť a kompaktnosť reprodukcie
+ efektné zobrazenie priestoru nahrávky
+ podmaňujúca rytmika
+ symetrické audio výstupy
– nič
.
Vyjadrenie dovozcu:
.
Technické parametre:
Gramofónový MM/MC zosilňovač
Zisk: 36 – 76 dB
Vstupný odpor: 10 Ohm až 47 kOhm
Vstupná kapacita: 100pF až 1nF
Výstupná impedancia: 100 Ohm RCA, 200 Ohm XLR
Odstup signál/šum: MM 85 dB, MC 76 dB, 1 kHz
RIAA linearita: +- 0. dB
Rozmery (v x š x h): 92 x 430 x 384 mm
Hmotnosť: 9.5 kg
Cena: 1.599 euro
.
Zdroj obrázkov Primare