Stojanové reprosústavy YG Acoustics PEAKS TOR

YG Acoustics PEAKS TOR

Spoločnosť YG Acoustics so sídlom v USA v štáte Colorado bola založená v roku 2002. Za jej vznikom stojí skupina nadšencov pre audio techniku pochádzajúcich z rôznych profesijných oblastí – hlavným investorom je hudobný nadšenec David Komatz, riaditeľ spoločnosti Matthew Webster je pôvodom astrofyzik, viceprezident pre vývoj a predaj Steve Huntley hudobník, vedúci prevádzky Nate Cramer diplomovaný inžinier a vedúci dizajnu Jason Browning je špecialista pre CNC obrábanie. Pôvodným zakladateľom YG Acoustics, ktorý však už dnes nie je jej súčasťou, bol Yoav Geva, iniciály jeho mena tvoria základ názvu spoločnosti.

YG Acoustics sa dostala do povedomia fanúšikov vernej reprodukcie, ale aj odbornej verejnosti nekompromisným prístupom k vývoju a tvorbe svojich produktov, vo väčšine prípadoch však aj so zodpovedajúcou vysokou cenou – napríklad súčasný TOP model Sonja TM XVi má hodnotu 453.000 euro. Volanie priaznivcov po cenovo dostupnejších modeloch od YG bolo v nedávnej dobe vyslyšané a spoločnosť uviedla na trh novú radu reprosústav pod označením PEAKS. Tvoria ju dva stojanové modely CAIRN a TOR, tri stĺpové modely TALUS, ASCENT a SUMMIT a aktívny subwoofer DESCENT. A práve druhý model stojanových reprosústav Vám teraz predstavím bližšie.

Po absolútnom posluchovom zážitku nedávneho testovania firemnej vlajkovej lode YG Acoustics SONJA 2.3i som bol nesmierne zvedavý na to, čo mi TOR predvedú a musím priznať, že moje očakávania boli značné. Vychádzal som totiž zo všeobecného predpokladu, že ak producent reprosústav dokáže „tvrdiť muziku“ v tých najvyšších úrovniach, je vcelku prirodzené, že aj jeho lacnejšie modely by mali byť vo svojich kategóriách minimálne veľmi dobré. Nižšie rady totiž zvyknú významne ťažiť z materiálov a technológií použitých v TOP modeloch, čo im dáva vysoký predpoklad kvalitne odvedenej práce, v našom prípade reprodukcie.

Nie inak tomu je aj pri PEAKS TOR. Základom reprosústavy je ozvučnica tvorená drevovláknitými doskami plnenými špeciálnou živicou pre zvýšenie rezonančnej odolnosti. Tvarový návrh ozvučnice vrátane jej zaoblení na prednej stene vychádza z matematických výpočtov zohľadňujúcich požiadavku čo najvýraznejšieho potlačenia stojatého vlnenia a parazitných odrazov. Z čelného pohľadu je vidieť lichobežníkový tvar prednej steny, v pôdoryse sa bočné steny smerom od prednej ku zadnej s jemným zakrivením zbiehajú. Spodnej časti ozvučnice dominuje masívny podstavec s centrálne umiestneným firemným logom, ktorý má na svojej zadnej stene osadený pár terminálov pre pripojenie reproduktorového kábla. Podstavec má zároveň na svojej spodnej strane v každom rohu osadené špeciálne tvarované antirezonančné nožičky, tie svojim tvarom presne zapadajú do firemných stojanov. Bočné, vrchná a zadná stena sa dodáva s povrchovou úpravou v prírodnej dyhe v prevedení svetlý dub, palisander, alebo tmavý eben, ostatok je v saténovo čiernom matnom laku. Celkový dizajnový koncept a prevedenie ponúkaných povrchových úprav je vo svojom výsledku mimoriadne elegantný a nenútený, pohľad na drobné detaily a spracovanie povrchov zase evokuje pocit luxusného výrobku.

Ako som už spomenul v úvode, v dynamickej časti konštrukcie využíva TOR možnosti najvyššej línie. Výškový textilný kalotový menič s priemerom 25 mm s označením ForgeCore priamo vychádza z hybridného mriežkového „výškáča“ zo série SONJA a je taktiež osadený vo výraznom difúzore v tvare lievika. Stredobasový menič s priemerom 185 mm má označenie BilletCore. Jeho membrána je frézovaná z masívneho duralového bloku až na výslednú hrúbku 0.2 mm, čo jej dáva nesmiernu tuhosť a tvarovú stálosť, kôš meniča taktiež prešiel procesom CNC frézovania z alumíniového masívu. Predná stena reprosústavy je skompletizovaná s maximálnou starostlivosťou s dôrazom na detail, deliace roviny medzi meničmi a ozvučnicou sú dokonale vyhladené a nedávajú žiadnu možnosť vzniku nežiadúcich odrazov.

Posluchový test reprosústav TOR prebehol v akusticky odladenej prezentačnej miestnosti dovozcu produktov YG Acoustics pre Slovensko aj Českú Republiku spoločnosti DreamAudio. Zdrojom signálu bol streamer Taiko Audio Extreme v spojení s D/A prevodníkom Ypsilon Electronics DAC 1000. Signál ďalej putoval do predzosilňovača Ypsilon Electronics PST 100 MKII SE a následne do výkonových monoblokov Ypsilon Electronics Hyperion. Kabeláž bola komplet od Crystal Cable. Uvedená zostava sa bežne používa na spojenie práve s najvyššími modelmi od YG Acoustics a je v inej „hmotnostnej“ kategórii ako sú predstavované reprosústavy, záver z ich testovania by teda nebol úplne korektný. Bolo však nesmierne zábavné sledovať, kam až dokáže toto hviezdne zoskupenie posunúť hranice zvuku malých stojanoviek. Aby však bolo predstavenie seriózne, neskôr sme zostavu ako sa patrí vyvážili a na zosilnenie použili predzosilňovač Pass Labs XP12 a výkonový stereo zosilňovač Pass Labs X250.8.

Pri počúvaní TOR som mal spočiatku v úmysle úplne vylúčiť silný zážitok zo SONJA, skrátka sa od neho  odosobniť. Verte mi, bolo to ťažké, obzvlášť keď boli tieto alumíniové monumenty prítomné v posluchovej miestnosti a čakali opäť na svoju príležitosť. Nakoniec som si povedal: „kašlem na to, nebudem s tým bojovať!“ a rozhodol som sa ich natvrdo porovnať. Nie však v zmysle priameho súboja, to by nebolo príliš korektné. Išlo skôr o porovnanie v zmysle: „Čo dostanem za približnú  desatinu ceny, veľkosti a objemu? Bude to stáť za to?“  

V prvom rade bolo od prvých tónov úplne zrejmé, že sa jedná o „YG Acoustics“ prednes, tu sa skrátka použitá technológia a rovnaký prístup ku koncepcii tvorbe produktu nezaprie. Základom ich zvukového charakteru bola prísna kontrola celého zvukového spektra podporená presnými a správne dávkovanými jednotlivými pásmami, žiadne nie je na úkor toho druhého zvýrazňované, alebo naopak potlačené. Okamžite zaujal prejav v oblasti basov, ten bol plný, energický a razantný a navodzoval dojem reprodukcie podstatne objemnejších sústav. Zobrazenie detailu je však určite najsilnejšou stránkou TOR, jednotlivé zvuky sú pedantne vykreslené so všetkými jemnými nuansami, bolo cítiť že dobrý pôvod sa nezaprie. Najmarkantnejšie sa odhalili spomenuté vlastnosti v obľúbenej skladbe Bubbles od Yosi Horikawa. Zmysel pre detail, jeho presné vykreslenie, fokusácia v priestore a zobrazenie jeho smerovania robili z počúvania tejto skladby aj v tomto prípade vynikajúci zážitok. Hudobná scéna, aj keď vytvorená umelo, sa rozprestierala prakticky od steny po stenu a od stropu po podlahu, v hĺbke priestoru bolo jasne cítiť jeho stupňovanie. V skladbe Don´t Know Why od Norah Jones bolo vykreslenie hlasu speváčky jasné a presné, ku jeho nepríjemnému zvýrazňovaniu v najvyšších oktávach nedochádzalo. Jednotlivé nástroje boli vymodelované s dôrazom na jemné detaily, zároveň im však nechýbala razancia a naturálna rýchlosť.

Monumentálna elektronika Second Rendez-Vous od J.M.Jarre mala nesmierne silný energický základ, vynikajúcu rytmiku a brilantné vyznenie každého elektronického zvuku. Taktiež umiestnenie jednotlivých detailov, akýchsi solitérov, ktoré sa zrazu v hudbe objavili, zazneli a stratili sa tak rýchlo ako sa objavili, robilo počúvanie nesmerne atraktívnym. Nestačil som sa čudovať kde všade na mňa vybehli, raz ako ultra rýchla explózia, inokedy ako pomyselná zvuková reťaz v priestore, ktorá sa stratí kdesi v pravom hornom rohu posluchovky. Mám túto skladbu rád a TOR mi ju sprostredkoval skutočne príťažlivým spôsobom.

Typickou vlastnosťou TOR je výraznejšia smerovosť hlavne pásma výšok a s tým súvisiace zobrazenie priestoru nahrávky ako v jej šírke tak aj hĺbke – to som si všimol už pri modeli SONJA a TOR je na tom v tomto ohľade na tom úplne rovnako. Skrátka ideálny prednes ponúkajú v jednom konkrétnom mieste na ktoré sú nastavené – to je ten povestný „zlatý bod“. Nie je tomu však tak, že by ostatní poslucháči sediaci mimo ideálu boli nejakým spôsobom ochudobnení, to vôbec nie! Na iných pozíciách bol zvuk stále mimoriadne kvalitný, stratil však máličko zo svojej striktnej presnosti a pásmo výšok nebolo až tak znelé (to nemusí byť vždy na škodu). Naopak, v niektorých prípadoch som mal subjektívny pocit plnšieho a mohutnejšieho prejavu v oblasti basov a celkového nárastu objemu hudobnej scény. Všetko to o čom píšem je samozrejme silne závislé od akustického priebehu posluchovej miestnosti, v inom priestore bude výsledok bez pochyby odlišný.

Reprosústavy YG Acoustics PEAKS TOR som totiž mal možnosť viac krát počuť aj na tohtoročnej výstave High End Mníchov v kombinácii s elektronikou Burmester. Nakoľko miestnosť, alebo lepšie povedané strede veľká sála, bola už mimo objemových možností reprosústav, na spodnom pásme boli podporené dvomi aktívnymi firemnými basovými modulmi DESCENT. Aj napriek tomu, že miestnosť nebola primárne určená pre predvádzanie audio techniky a teda jej pôvodné akustické vlastnosti boli prinajmenšom problematické, treba pochváliť vystavovateľa za úsilie, ktoré venoval ako vyladeniu jej akustiky, tak aj perfektnému zladeniu celej zostavy, vrátane prechodových pásiem medzi basovými modulmi a reprosústavami. Výsledkom bol ohromujúco veľký, živý, šťavnatý a precízny zvuk s vynikajúcou priestorovosťou. Musím priznať, že v tejto kombinácii sa mi TOR páčili ešte o máličko viac ako v Bratislavskom posluchovom štúdiu DreamAudio.

YG Acoustics PEAKS TOR sú vynikajúce stojanové reprosústavy, ktoré dokážu sprostredkovať plnohodnotný, silne emotívny hudobný zážitok. Navyše sa vyznačujú pomerne vzácnou univerzálnosťou vzhľadom na schopnosť kvalitnej reprodukcie širokého spektra žánrov, čo je vlastnosť v tejto kategórii skôr výnimočná. Aj napriek tomu, že cenovo sme oproti najvyššej kategórii reprosústav SONJA spadli o niekoľko poschodí nižšie, ich typický naturel a akási rodová príslušnosť ostala v plnej miere zachovaná aj pri modeli TOR. A to si ja cením zo všetkého najviac!

.

Hodnotenie autora:

+ detailný analytický zvuk

+ vzhľadom ku svojej veľkosti plnohodnotný prejav aj v spodnom pásme

+ vynikajúce podanie priestoru

+ je to YG Acoustics

– výraznejšia smerovosť

.

Vyjadrenie dovozcu:

www.dreamaudio.eu

.

Technické parametre:

Konštrukcia: 2 pásma

Použité meniče:

1 x 185 mm stredobasový                          

1 x 25 mm výškový

Frekvenčný rozsah: 37 Hz – 40 kHz

Impedancia: priemerná 7 Ohm, minimálna 3.5 Ohm

Citlivosť: 88 dB

Prevedenie povrchovej úpravy: Balanced Oak, Flamed Rosewood, Datuk Ebony

Rozmery (v x š x h): 425 x 230 x 300 mm

Hmotnosť: 18 kg

Cena: 14.600 euro

.

Zdroj obrázkov: yg-acoustics.com, watt-audio.sk

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok