D/A prevodník CANOR DAC 2.10
D/A prevodník s elektrónkovým analógovým výstupom
Slovenského výrobcu špičkovej audio techniky CANOR netreba v „hifistických” kruhoch zásadnejšie predstavovať. Reputácia spoločnosti a obľuba jej výrobkov vo svete neustále narastá a pre nás je nesmiernym potešením, že náš domáci výrobca je už dnes uznávanou svetovou značkou. Okrem elektrónkových a tranzistorových zosilňovačov má v portfóliu taktiež riešenie pre záujemcov o doplnenie svojej hifi zostavy o kvalitný digitálny zdroj hudby – aktuálne streamu, prípadne CD/SACD. Nevyhnutnou súčasťou jeho prehrávania je prevodník, ktorého úlohou je čo najlepšie premeniť vstupný digitálny signál na analógový. Odpoveďou spoločnosti CANOR na túto problematiku je D/A prevodník s označením DAC 2.10, ktorý si teraz dôkladnejšie predstavíme. Poďme na to!
Zariadenie so štandardnou šírkou 435 mm a s výškou 120 mm je v rovnakej „kanoráckej“ uniforme ako ostaný rad jej výrobkov. Čierny fešák pôsobí svojím spracovaním kvalitatívne naozaj vysoko a dobre sa na neho pozerá. Prevedenie s kovovým predným panelom je dotiahnuté do najmenších detailov a ani povrchová úprava bočnej a vrchnej časť krytu za nim v ničom nezaostáva. Upratané usporiadanie ovládacích prvkov, originálny oranžový podpis a veľmi príjemný displej sú už iba podčiarknuté kvalitným a šikovne vymysleným diaľkovým ovládačom. Páči sa mi, že oranžové logo tejto značky sa stalo v podstate nezameniteľným a na prvý pohľad jasne identifikuje, že sa jedná o CANOR.
Zadný panel ponúka to, čo sa očakáva, teda štyri typy vstupných digitálnych rozhraní – koaxiálny, optický, AES/EBU a USB a samozrejme analógové výstupy RCA aj XLR. Digitál dnu a analóg von, to je práca pre tohoto spoločníka, ktorý využíva pre konverziu duálnu mono konfiguráciu digitálno/analógových čipov ES9038Q2M od ESS Sabre. Pridanou hodnotou je výstupná analógová časť s použitím elektrónok. Výrobca si dal taktiež záležať na napájacej časti, kde je použitý vysokokvalitný transformátor zapuzdrený v špeciálnej rezonanciám odolnej zmesi. Jeho dôkladné elektromagnetické tienenie taktiež výrazne prispieva k potlačeniu rezonancií a predchádza tak nežiadúcim vplyvom na výsledný zvuk. Prevodník ponúka sedem digitálnych konvertorových filtrov pre formát PCM a jeden vlastný pre formát MQA. Je teda možné si zvuk prispôsobiť tak, aby čo najlepšie vyhovoval konkrétnemu poslucháčovi. Našej zostave celkom svedčil filter „Minimum Phase Fast“, s ktorým sme absolvovali väčšinu posluchového testu.
Prevodník sme testovali s reprosústavami Dynaudio Confidence 20, poháňanými dvojicou monoblokov Electrocompaniet AW 800 a predzosilňovačom Octave HP700SE. Ako zdroj signálu nám poslúžil streamer Innuos Zen Mk3 s hudobnou službou Tidal a vlastnou knižnicou vo formáte FLAC. Streamer bol pripojený prostredníctvom rozhrania USB. Použitá kabeláž bola od XLO Electric triedy Signature. Pre porovnanie sme použili D/A prevodníky Electrocompaniet ECM 1 MK II a Bricasti M1 SE.
Od prvých tónov je cítiť výraznú pohodlnú prirodzenosť a ľahkosť najmä na stredovom pásme a vokáloch. Že sa jedná o technológiu ESS Sabre som sa dozvedel až po zvukových testoch a rozhodne som zostal prekvapený. Som totiž zvyknutý, že prevodníky s týmito čipmi majú jasný digitálny podpis a sú skôr analytické a detailné na úkor prirodzenosti zvuku. Pri tomto DAC sa však jedná o celkom iný príbeh. Zvuk je naturálny a uhladený, žiadne nepríjemné digitálne „zrno“, alebo uši režúci brúsny papier sa nekoná. Struny v nahrávke Gold Dust Woman od Fleetwood Mac sú vynikajúco znelé, vokál je dobre situovaný a priestor hudobnej scény sa odohráva vo všetkých rozmeroch. Tympany v tretej minúte pracujú korektne a zvuk si udržuje kontrolovanú rytmiku. Celkový prejav je prirodzený a klasické digitálne rušivé elementy sú akoby vyhladené. Zvuk je ľahko počúvateľný, dalo by sa povedať s nádychom analógovej tonality, ale zachováva sizároveň pekný a výrazný detail. V skladbe Liberty od Anette Askvik sú detailne prekreslené aj najjemnejšie nuansy dotykov pier speváčky, čo mňa však osobne zaujalo najviac na prejave tohto prevodníku je, že reprodukovaná scéna je mohutná a vokál speváčky sa dostáva do priestoru pred reprosústavy. Na našej zostave zvuk presahoval šírku umiestnenia reprosústav a siahal výrazne do strán priestoru.
S rešpektom otestovaný bas v skladbe You and Your Friends od Dire Straits zostáva stále pod kontrolou. Nie je ultra rýchly ako na porovnávanom Bricasti M1 SE, avšak perfektne zapadá do celkovej koncepcie zvukového prejavu a dobre sa počúva. Žiaden náznak „nabučanosti“ ani iných nepríjemných prejavov sa nekoná, zvuk je veľmi vyrovnaný a usporiadaný a v porovnaní s Electrocompaniet ECM 1 MKII si udržuje pritiahnutejšiu kontrolu basu, ktorý tak nevytŕča ponad ostatné pásma. Oproti spomínanému Bricasti by sa dalo povedať, že zvuk je šťavnatejší, ponúka viacej farby a nie je štúdiovo sterilný. Scéna je široká, detaily sú výrazné tak akurát a všetko spolu ladí. Ako poslednú som si vychutnal nahrávku You Look Good to Me od Oscar Peterson Trio, ktorá sa mi páčila asi najviac. Nádherná široká priestorová scéna, parádna artikulácia kontrabasu, veľmi príjemná, pre mňa akoby „lampová“ ľahkosť spojená s prirodzenou neutralitou a dobrou kontrolou na base. „Hajtky“ v tretej minúte sa rozbiehajú naplno, avšak zostávajú pokojné, bez stresu a rytmicky rýchle. Zvuk je citlivý k poslucháčovmu uchu a netrápi ho žiadnymi digitálnymi umelými artefaktami. Naopak baví tonalitou, priestorovosťou a ponúka poslucháčovi dlhé hodiny neúnavného počúvania s vťahujúcou príťažlivosťou.
Tento produkt má skrátka hlavu aj pätu. Za veľmi prijateľnú cenu dostáva zákazník kus poriadneho železa s detailne prepracovaným vzhľadom, dobrou výbavou a v neposlednom rade vynikajúcim zvukom, ktorý podľa mňa absolútne pasuje do filozofie tejto značky a zachováva si elektrónkového ducha v digitálnom svete hudobných médií. Taktiež aj pre fanúšikov analógu môže byť CANOR DAC 2.10 jednou z príležitostí ako priniesť do svojho reťazca nekonečné možnosti streamovanej hudby. Poslucháčovi sa dostane veľmi prirodzený, tonálne uhladený zvuk s množstvom detailov, širokánskou hudobnou scénou a dobre ukontrolovaným basom. Zvuk je bez rušivých digitálnych prejavov, aké zvyknú byť napríklad pri sykavkách vokálu. Vrelo odporúčame zapožičať si zariadenie domov a nechať sa ním milo prekvapiť.
Hodnotenie autora:
+ prirodzený charakter zvuku bez rušivých digitálnych prejavov
+ široká priestorová scéna
+ kvalitné spracovanie prístroja
+ pomer cena/kvalita
-nič
Vyjadrenie dovozcu:
Technické parametre:
Frekvenčná odozva: pri Fs=192 kH +/- 0,03 dB at 20 Hz to 20 kHz
Výstupná impedancia: < 200 Ω
THD+N: 1kHz at 0 dBFs > 0,008%
THD+N: 1kHz at -6 dBFs > 0,004%
XLR výstupné napätie: pri 0 dB Fs 4 V RMS
XLR: SNR 20 Hz to 20 kHz at 0 dB Fs <108 dB
RCA výstupné napätie: pri 0 dB Fs 2 V RMS
RCA: SNR 20 Hz to 20 kHz at 0 dB Fs < 95 dB
Analógové výstupy: 2 x XLR / 2 x RCA
Podporované PCM vzorkovacie frekvencie: 44,1k / 48k / 88,2k / 96k / 176,4k / 192k / 352,8k / 384k / 705,6k / 768kHz
Podpora DSD cez PCM: DoP DSD 64/128/256/512
Podpora DSD Native: Native DSD 64/128/256/512
Podpora MQA: Úplné dekódovanie MQA hardvérom zo všetkých digitálnych vstupov
S/PDIF optický vstup: 2 x (24 bit / 192 kHz)
S/PDIF koaxiálny vstup: 1 x (24 bit / 192 kHz)
AES/EBU vstup: 1 x (24 bit / 192 kHz vyvážený)
Digitálno/analógový prevodník 2 x ESS9038Q2M (dual mono)
Nastavenia filtra: 8 x digitálny filter
Displej: LCD TFT
Zostava elektrónok: 4 x 6922
Napájanie: 230 V / 50 Hz / 44 VA
Rozmery (š x v x h): 435 x 120 x 405 mm
Hmotnosť: 12 kg
Cena: 3.849 EUR