PrimaLuna EVO 100 Tube Phono Preamplifier

Za poslednú, nie príliš dlhú dobu som mal možnosť zoznámiť sa s viacerými produktami od PrimaLuna a musím priznať, že ma svojim konceptom, spracovaním, ale hlavne zvukovou kvalitou všetky do jedného významne zasiahli a očarili. Dnes by sa už dalo povedať, že som sa stal, možno až nekriticky silným, fanúšikom tejto značky. Moje nadšenie však bolo neustále tlmené absenciou gramofónového predzosilňovača v jej portfóliu, k elektrónkam mi akosi podvedome viac sedí analóg než digitál. D/A prevodník v ponuke majú a gramofónový predzosík nie? Zvláštne. Avšak, začiatkom roku sa ku mne prostredníctvom slovenského dovozcu značky dostala informácia o príprave chýbajúceho zariadenia, ktoré by malo byť v krátkom čase k dispozícii na prvé vyskúšanie. A tak sa aj stalo, koncom mája zakotvil EVO 100 Tube Phono Preampifier v mojej posluchovej miestnosti.

Vizuálna identifikácia aj tento krát nenechá nikoho na pochybách, že sa jedná o prístroj zo „stajne“ PrimaLuna. Celkový dojem je opäť vynikajúci a spracovanie jednotlivých dielov je dokonalé. Masívny alumíniový eloxovaný predný panel (čierne alebo strieborné prevedenie) v kombinácii s ostatnými dielmi skrinky v tmavo sivej metalickej lakovanej povrchovej úprave dáva prístroju eleganciu, zlatý jemný popis pri čiernom prevedení tak trochu aj nádych okázalosti či vznešenosti.

Predný panel obsahuje dva výrazné otočné prepínače, ľavým sa nastavuje zaťažovacia impedancia pre MC prenosku a pravým výstupný zisk v troch hodnotách – malý, stredný a veľký. Medzi regulátormi sa nachádzajú prepínače pre výber typu prenosky (MM a MC) a pre aktivovanie či deaktivovanie funkcie Mute. Vybavenie jednotlivými nastavovacími parametrami je podľa môjho názoru viac ako postačujúce, z celkového návrhu mám dojem, že prístroj silne preferuje práve a len MC systém a to mu slúži ku cti. Horný panel je osadený pod odnímateľným rebrovaným krytom batériou elektrónok – dve zdrojové usmerňovacie 5AR4, dve zdrojové stabilizačné a filtračné EL34 a 4 kusy 12AX7, ktoré sú ukryté v antirezonančných tieniacich puzdrách. Tie slúžia ako primárne zosilnenie pre MM a ako sekundárne zosilnenie pre MC sekciu. V zadnej stupňovitej časti sa nachádzajú, za odnímateľnými dvierkami, dve elektrónky pre primárne zosilnenie MC s označením 6922. Masívny plechový kryt im dáva dokonalé tienenie proti elektromagnetickému smogu a všetkým ostatným neduhom, ktorý by sa mohol primiešať do aktívneho signálu. Zadný panel je jednoduchý a strohý, obsahuje pár vstupných a výstupných RCA konektorov a pripojenie pre napájací kábel.

Vnútorné spracovanie je opäť príkladné, dominujú tu výberové súčiastky (napr. kondenzátory Nichicon, DuRoch) a ručná práca. Všetky prepojenia sú realizované systémom „point-to-point“, teda priamym prepojením bez použitia dosky plošných spojov. Výhody tohto spôsobu sú nespochybniteľné (signálové cesty cez tienenú kabeláž s veľkým prierezom, použitie spájky s vysokým obsahom striebra, prechodový odpor zredukovaný  na minimum, ….), nevýhodou je násobne vyššia prácnosť a teda aj výsledná cena.

Rozmerovo je zariadenie skôr v „midi“ prevedení, napriek kompaktnejšiemu objemu však šokuje svojou hmotnosťou, ktorá atakuje hranicu 13 kg. Na tejto hmotnosti sa výrazným spôsobom podpisuje snaha o čo najlepšie mechanické odtienenie aktívnych signálových častí prístroja, vo výsledku je celková konštrukcia zariadenia akémukoľvek rušeniu dokonale odolná, čo ocení každý poslucháč práve pri jeho používaní.

Na preskúmanie zvukovej kvality predzosilňovača bol už tradične použitý gramofón SDPV mk3 s prenoskou Hana Umami Blue a E.A.T. Jo.No8, predzosilňovač Ayre K1xe, výkonový zosilňovač Ayre V5xe a reprosústavy Avalon Acoustics Arcus. Kabeláž bola XLO Signature, Cardas Neutral Reference a Nirvana Audio Systems. Ako porovnávací gramofónový predzosilňovač bol použitý Parasound JC3 Jr.

Nakoľko mal prístroj odohraných len približne 8 hodín, bolo potrebné nechať mu určitý čas na zoznámenie sa s priestorom a aklimatizáciu. K počúvaniu som teda pristúpil veľmi zľahka a bez zásadnejšieho očakávania. Musím však priznať, že už od začiatku mi svojim zvukovým prejavom dal jasne na známosť, že si spolu budeme rozumieť v najvyššej možnej miere. Od počiatočných tónov prvej LP sa totiž prezentoval vyzretým a precíznym prejavom, ktorý bol založený na výnimočnej čistote podania detailov, ich správneho vzájomného pomeru k celkovému hudobnému obrazu a vzácne vyváženej tonality – prvky neobyčajného zážitku teda boli jasne naznačené! O niečo neskôr, keď sa proces rozohrávania prístroja konečne prehupol cez tých prvých pár pomyselných schodov a dostal sa už na len mierne stúpajúcu rovinu zvukového zrenia, mohol som pristúpiť ku jeho kritickému počúvaniu a porovnávaniu.

V prvom rade treba skonštatovať, že je to svojim základným charakterom typická PrimaLuna, čo ja osobne považujem za významný kompliment. Aj tu je celková zvuková stavba vybudovaná okolo mimoriadne pevných a precíznych základov, ktoré sú definované vysokou detailnosťou, neutralitou a celkovou naturálnosťou prejavu – tieto atribúty sú podľa môjho názoru vždy v popredí. V niektorých prípadoch môže byť takýto prejav suchší, málo plastický, možno sterilnejší ……. skrátka je tam všetko čo má byť, ale predsa len tam niečo chýba. V prípade EVO 100 Tube Phono však zároveň hráme aj elektrónky a to je zrejmé okamžite na prvé počutie. Tie v tomto prípade dodávajú zvuku kresbu, farbu, emóciu, život a tvárnosť. Tento základný „lampový“ naturel je však naznačený len mierne a už vôbec sa nedá povedať, že by bol určujúci. Je to skrátka len jedna z drobných prísad, ktoré však robia z počúvania reprodukovaného zvuku hudobný zážitok.

Počas dlhých týždňov vzájomnej spolupráce som cez EVO 100 Tube Phono pretočil mnoho krát všetky svoje obľúbené LP a každá vo mne zanechala výrazne vzrušujúci prežitok. Excelentné bolo podanie albumu Buena Vista Social Club, s precízne vykreslenou detailnosťou vrátane všetkých jemných dozvukov, ruchov, ozveny štúdia, to všetko podporené dravou dynamikou a rýchlosťou. Podanie priestoru bolo holograficky presné, so zatvorenými očami sa dalo sledovať všetko, čo sa v nahrávke odohrávalo. O dokonalom vykreslení farby hudobných nástrojov a spevu ani nehovorím.

Veľmi podobná situácia nastala pri reprodukovaní elektroniky, konkrétne J.M. Jarre a jeho Rendez-Vous (USA vydanie). Nahrávka ešte z doby, keď aj elektronika „šliapala“ na čistom analógu, bola jednou obrovskou emotívnou cestou bez možnosti čo i len na chvíľu vydýchnuť. Analógový základ diela bol zrejmý v každom jednom okamihu a tóne, všetky tie oscilátory, emulátory, efekty a čo ja viem čo ešte použil tento elektronický čarodejník na vytvorenie tohto monumentálneho diela boli jasné, zreteľné, hmatateľné až nakoniec fyzicky splynuli s telom poslucháča vo forme doznievajúcej vibrácie. Čistá esencia emócie!

Slovanské tance od Antonína Dvořáka pod vedením Rafaela Kubelíka (Deutsche Grammophon, Japonské vydanie), rytmická orchestrálna smršť dá zabrať každému komponentu audio reťazca a nemilosrdne odhalí to, čo už skrátka nezvláda. Nakoľko viem, že ten môj to dokáže bez straty dôstojnosti, zameral som sa výhradne na to, akým spôsobom sa na výsledku podpíše práve EVO 100 Tube Phono. PrimaLuna dodala opusu vlastný étos, striktne sa držiaci svojich pevných a nemenných zvukových zásad, takže výsledok bol v tom najlepšom poriadku. Navyše blesková rýchlosť, odozva a drajv tu išli, alebo lepšie povedané bežali, ruka v ruke so vzornou kontrolou celého hudobného spektra. Majstrovský zážitok!

PrimaLuna EVO 100 Tube Phono je v každom ohľade skvostný predzosilňovač, ktorý svojou zvukovou kvalitou siaha na veľmi vysoké méty a nie je vôbec ďaleko od tých najvyšších. Jeho silnou stránkou je nesmierne vyzretý, silne zážitkový a emotívny prejav s len jemným náznakom „elektrónkovej stopy“,  oslobodený od všetkých možných aj nemožných moderných zvukových trendov. Tradičný a prirodzený, to sú možno jeho najvýstižnejšie charakteristiky a tie si v dnešnej, zvláštne pokrivenej dobe treba ceniť asi zo všetkého najviac.

.

Hodnotenie autora:

+ excelentný, dnes už typický PrimaLuna zvuk

–  nič

.

Vyjadrenie dovozcu:

www.kohutaudio.sk

.

Technické parametre:

PrimaLuna EVO 100 Tube Phono Preamplifier

Gramofónový predzosilňovač

MM stupeň:

Zosilnenie: 40 dB

Vstupná impedancia: 47 kOhm

Vstupná kapacita (voliteľná): 47pF/100pF

Vstupná citlivosť: 2.5mV (200mVrms@1kHz)

Oddelenie kanálov: (@1Khz) 180mVrms >75dB

Pomer S/N: @ 23,8 dBV >90dB


MC stupeň:

Zisk H/M/L:  60dB/56dB/52dB

Vstupná impedancia (voliteľná): 50/100/200/500/1000 Ohm

Vstupná citlivosť: 0.104mVrms (200mVrms@1kHz) 

Oddelenie kanálov: (@1Khz) >60dB

Pomer S/N: 26,3 dBV >80dB

Frekvenčný rozsah: 0 Hz – 20 kHz +/- 3dB

Spotreba energie: 86 Watt

Rozmery (v x š x h): 190 x 280 x 405 mm

Hmotnosť: 12.7 kg

Cena: 3950 EUR

Foto: Primaluna

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok