Opera – Callas Diva
Prvé reprosústavy, ktoré niesli meno Opera, sa volali Caruso a boli predchodcom ďalších sérií pomenovaných ako pocta legendárnym interpretom opernej scény. Talianska značka vznikla v roku 1989 a dodnes sa riadi osvedčenou filozofiou dizajnu: použitie materiálov najvyššej kvality v spojení so starostlivo aplikovanými základnými princípmi akustickej vedy.
Opera Callas Diva je nový model reprosústav, ktorý vychádza z predchádzajúceho modelu s rovnakým pomenovaním, prešiel ale kompletným re-dizajnom, či už sa jedná o vzhľad alebo použitú technológiu. Podľa výrobcu sa vyrovná kvalitám vyššieho modelu Grand Callas, ale bol vyvinutý ako menej objemné reprosústavy, určené do menších priestorov.
Jedná sa teda o trojpásmové reprosústavy s basreflexovou ozvučnicou. Sú osadené osem palcovými basovými meničmi a sedem palcovými stredotónovými meničmi z polypropylénu od výrobcu SEAS a výškovým meničmi s priemerom jeden palec od výrobcu Scan-Speak.
Zvláštnosťou je zadné vyžarovanie reprosústav, na zadnej strane ozvučnice sú umiestnené ešte dva výškové meniče, čo dotvára veľkosť rozmeru priestorovej scény. Reprosústavy majú udávanú impedanciu 4 Ohmy a citlivosť 90 dB. Udávaný frekvenčný rozsah je 30 Hz – 25 kHz. Pri rozmeroch 116 x 37 x 53.5 cm a hmotnosti 130 kilogramov za pár sa nejedná o žiadnych drobčekov, ale ide o celkom solídne “stĺpy”.
Dizajnovo sú dnes Opery už jasne definované a je relatívne jednoduché ich rozpoznať v množstve aktuálne produkovaných reprosústav po celom svete. Kombinácia drevenej dyhy a syntetickej kože s originálne tvarovanou ozvučnicou upozorňuje na jasný podpis tejto značky. Musím uznať že štruktúra dyhy a taktiež vrchná sklenená časť reprosústav s citlivo vloženým názvom modelu, na mňa celkom zapôsobili. Poďme ale na zvukovú stránku veci.
Zostava:
Reprosústavy som počúval v hifi štúdiu Duban Audio, a to na zostave tvorenej integrovaným zosilňovačom MBL C51, streamerom NAD M50.2 a D/A prevodníkom Hifiman EF 600. Použitá kabeláž bola komplet od XLO triedy Signature. Nahrávky boli prehrávané z hudobnej služby Tidal.
Počúvanie:
Chan Chan – Buena Vista Social Club (Tidal)
Okamžite som sa započúval do hebkosti prejavu stredového pásma. Reprosústavy hrajú veľmi kultivovane, nikde žiaden náznak agresivity. Bas je celkom hlboko posadený a v tomto prípade akoby dizajn umiestnenia basového meniču súhlasil s naladením výhybiek. Bas je na samom spodnom konci frekvenčného spektra, potom akoby menšia medzera a následne stredové a výškové pásmo. Od samého začiatku mi bolo jasné, že konštruktéri sa prioritne nesnažili o nekompromisnú technickú zvukovú pravdovravnosť. Išlo im skôr o zobrazenie emócie. A to funguje dobre! Muzika ma vťahuje do nádhernej hebkosti prejavu pekne jasných a znelých stredových a výškových tónov, citlivo zjemnených zvukov „klopkania“, „cinkania“ a „ťukania“. Trúbka v 2 minúte a 50 sekunde tejto skladby sa perfektne a hravo rozplýva priestorom. Sykavky vokálov majú peknú jemnú koncovku a počúva sa to naozaj príjemne.
Norah Jones – Come Away With Me (Tidal)
Hoci sa nejedná o neutrálne a technicky nekompromisné reprosústavy, charakter vokálov sa mi zdá prirodzený a nijako „neohýbaný“. Navyše získava akúsi ľahkosť a jemnosť a zaujímavú koncovku.
Zrejme si reprosústavy naozaj dobre sadli so zosilňovačom a aj celou zostavou, pretože výsledkom tejto spolupráce je úžasne pekný, jemný a „pohladivý“ zvuk. Samozrejme bude sa viacej páčiť poslucháčom klasickej hudby, alebo akustických nástrojov, jazzu a vokálov. Pokiaľ niekto hľadá tvrdý, pragmaticky presný a dokonale frekvenčne vyrovnaný zvuk, tak tieto reprosústavy sú rozhodne z iného sveta a nebudú spĺňať takéto požiadavky. Ak ale poslucháč hľadá príjemný zvuk zaobalený do hebkosti, s jasným a znelým prejavom bohatým na detaily a preferuje dlhé hodiny neunavujúceho a zábavného počúvania, tak potom sú Opery povinnou jazdou pri jeho hľadaní reprosústav.
Diana Krall – Temptation (Tidal)
Opäť by sa dal prejav charakterizovať ako hebký. Je v ňom ale prítomná aj prenikavosť, detailnosť a čo viac, veľmi dobrý priestor. Priestorovosť je výborná aj v predo zadnej osi a zvuk má hĺbku. Predpokladám, že tomu pomáhajú aj zadné výškové meniče, ktoré pomocou odrazu dotvárajú priestor medzi reprosústavami. A veľmi dobre sa to počúva. Bas je opäť posadený dole a to akoby nie iba frekvenčne ale aj fyzicky. Hrá celkom s prehľadom, je usadený hlboko a hrá pokojne. Nie je príliš rýchly, ultra presný a ani razantný, skôr príjemný a bohatý. Nejedná sa o športový, úzky a super rýchly bas, avšak ku filozofii zvuku týchto reprosústav perfektne zapadá.
Tears For Fears – Listen (Tidal)
Vzdušný priestor v stredovom pásme v ktorom sa odohráva veľká väčšina diania na scéne. Sykavky nádherne výrazné s jemnou koncovkou, absolútne pekné detaily zvukov. Budem sa opakovať, ale naozaj pekné „klopkania“ a „ťukania“
Dave Brubeck – Take Five (Tidal)
Jemnosť a pritom krásna znelosť činelu v ľavom kanáli. Trúbka hrá so zábavným šírením sa v priestore. Krásne zvuky bubienkov a „rytmičáku“ podčiarkujú charakter reprosústav.
Man in the Long Black Coat – Bob Dylan
Perfektne znelá a výrazná ústna harmonika sa nesie priestorom. Struny sú jemnučké a výrazné a všetko je veľmi pekne prednášané a dobre sa to počúva. Chválim priestor, jeho hĺbka sa mi páči od samého začiatku testu a na tejto skladbe si to opäť potvrdzujem.
Tchaikovsky 1812 – Erich Kunzel, Cincinnati Pops Orchestra, Kiev Symphony Chorus (Tidal)
Sláčiky sa lahodne prerezávajú vzduchom až do mojich uší a názov tejto značky mi dáva pri tejto skladbe absolútne význam. Nádherná farba všetkých nástrojov a pekné priestorové umiestnenie. Tieto reprosústavy majú skrátka emóciu!
Záver:
Tieto reprosústavy majú veľmi pekné stredové aj výškové pásmo. Zvukový prejav by sa dal popísať slovami prenikavý, hebký a jemný. Majú bohatý bas, ktorý je posadený akoby v spodnej časti frekvenčného spektra a tým pádom dáva priestor vyniknúť stredovému pásmu a doslova mu neprekáža. Priestorovosť zvukovej scény je veľmi dobrá a to najmä čo sa týka hĺbky priestoru, ktorá sa mne zdá byť dokonca o čosi dominantnejšia ako šírka stereo scény. Môžu byť však rozdiely pri rôznom polohovaní reprosústav. Žiadna zo zložiek zvuku nie je agresívna a reprosústavy pôsobia skôr pokojne. Aj pri výraznejších nástrojoch akými sú strunové nástroje, alebo trúbky, hrajú živý zvuk s nádhernou hebkosťou. Je to veľmi pekný prejav, ktorý nejde až tak za presnou, rýchlou a analytickou pravdou, ale skôr za vynikajúcim zážitkovým a neunavujúcim počúvaním, ktoré mňa osobne tak zabavilo, že som si stále púšťal ďalšie a ďalšie skladby.
Hodnotenie autora:
+ veľmi príjemný zvukový prejav
+ spracovanie a použité materiály
– nič
.
Predajca:
.
Technické parametre:
3-pásmové reprosústavy s basreflexovou ozvučnicou
Použité meniče:
1 x 8″ stredobasový
1 x 7″ stredový
3 x 1″ výškový ScanSpeak
Frekvenčný rozsah: 30 Hz – 25 kHz
Impedancia: 4 ohm (Z min >3.2 ohm)
Citlivosť: 90 dB/2.83 Volt/1 meter
Prevedenie povrchovej úpravy: Lakovaný mahagón / Lakovaný orech
Rozmery (v x š x h): 116 x 37 x 53,5 cm
Hmotnosť: 65 kg vrátane kovovej základne / ks
Cena: 9 458 EUR / pár
Zdroj obrázkov: watt-audio.sk