PrimaLuna EVO 200 Tube Integrated Amplifier
Spoločnosť PrimaLuna bola založená v Holandsku v roku 2003 Hermanom van den Dungeom a dalo by sa povedať, že je vo svete audio a vernej reprodukcie relatívne nová. Názov spoločnosti v sebe ukrýva silný príbeh, ktorého korene siahajú až do roku 495 nášho letopočtu. Prima Luna, v preklade Prvý Mesiac, je názov malej talianskej dedinky ležiacej 50 km od Milána. Jej pravdepodobný pôvodný historický názov bol Prima Lumen, čo v preklade znamená Prvé Svetlo – je to odkaz na jej ranokresťanskú históriu. Názov spoločnosti však v sebe zároveň ukrýva aj rodinný odkaz jej zakladateľa – jeho starého otca prezývali Maantje, čo po holandsky znamená mesiac.
Príbeh zosilňovačov PrimaLuna začal sériou ProLogue, ktorá sa medzi spotrebiteľmi zaradila medzi vysoko rešpektované a oceňované. Postupný vývoj a zlepšovanie jednotlivých zariadení dospel až ku aktuálnej modelovej rade Evolution.
Toľko krátky pohľad do histórie spoločnosti a môžeme sa vrátiť späť do aktuálnej reality. Predmetom môjho skúmania sa stal integrovaný „plne elektrónkový“ zosilňovač EVO 200 Tube Integrated Amplifier. A ak som v dávnejšej recenzii integrovaného hybridu EVO 300 písal o jednoznačnej firemnej vizuálnej identifikácii produktu, nie inak tomu je aj pri tomto zosilňovači. Aj tu prednej časti prístroja vládne poctivý alumíniový panel v striebornom alebo čiernom eloxe a dva otočné regulátory, ľavý pre nastavenie hlasitosti a pravý pre prepínanie vstupov (prostredníctvom relé). Uprostred panelu sa nachádza dvojfarebná, zeleno-červená LED, ktorá identifikuje pracovný režim zosilňovača – červená signalizuje prípravu (warm up) a zelená bežnú prevádzku. Horná platforma zosilňovača je opticky rozdelená na dve sekcie. Prednej dominuje rebrovaný kryt pod ktorým sú osadené elektrónky, zadnej mohutný plechový kryt pod ktorým sa nachádzajú filtračné kondenzátory a napájacie transformátory. Kryt funguje ako efektívne tienenie rozptylového magnetického poľa a zároveň pôsobí aj ako tlmič prípadných rezonancií, na ktoré sú práve elektrónky mimoriadne citlivé. Rebrovaný kryt je odnímateľný, musím pochváliť ako jeho elegantný dizajn s bočnými stenami zo skla, tak aj dômyselne riešené tlmenie jeho konštrukcie v gumených puzdrách. Aj z tohto drobného detailu sa dá vnímať, s akým zanietením pre celkové spracovanie konštruktér ku návrhu prístroja pristupoval a aké ciele mal po celý čas na zreteli. Na prednom paneli zaujal aj vysokokvalitný výstup pre slúchadlá, ktorého zosilnenie je tvorené odbočkou napájania priamo z výstupných transformátorov.
Zadný panel je osadený kvalitnými drahými WBT pozlátenými RCA konektormi pre signálové vstupy aj výstupy a WBT konektormi pre pripojenie reproduktorovej kabeláže. Samotný repro terminál umožňuje zvlášť pripojenie pre reprosústavy so 4 alebo 8 Ohmovou impedanciou. Sieťový vypínač sa nachádza trochu netypicky na ľavej strane prístroja blízko predného panelu, na pravej sa nachádza prepínač výkonového zisku zosilňovača, ktorý umožňuje nastavenie parametrov pre optimálne využitie výkonnejších elektrónok, napríklad KT88.
Celkové vizuálne spracovanie je podľa môjho názoru v tejto kategórii nevídané, povrchová kvalita jednotlivých dielov ako aj špičková kvalita finálneho lakovania znesie len tie najprísnejšie kritériá. Taktiež celková hmotnosť 24 kilogramov je na zosilňovač pomerne kompaktných rozmerov viac ako úctyhodná.
Vnútorné spracovanie plne korešponduje s vizuálnym dojmom zo zariadenia – špičkové ručné prevedenie tu ide ruka v ruke s použitím vysoko kvalitných súčiastok (kondenzátory Nichicon, Solen, super rýchle usmerňovacie diódy Philips, keramické pätice pre elektrónky, zákazkové transformátory, …). Elektrické prepojenia sú realizované systémom „point-to-point“, teda priamymi káblovými prepojeniami s eliminovaním použitia dosky plošných spojov. Tento spôsob je charakterizovaný vysokou náročnosťou na spracovanie, zároveň však poskytuje podstatne vyššiu kvalitu pre signálové cesty.
Predzosilňovacia časť je z výroby osadená dvomi 12AU7 elektrónkami a výkonová dvomi EL34 na kanál. V tejto konfigurácii poskytuje EVO 200 výkon 44 watt do impedancie 8 Ohmov. Vzhľadom na použité obvodové riešenia je možné silovú časť prístroja osadiť širokou škálou elektrónok až po KT150 a vyladiť si výkonovo, ale aj charakterom zvuku zosilňovač podľa individuálnych požiadaviek. Zaujímavosťou je, že obvody dokážu údajne korektne pracovať aj so zosilňovačom, ktorý má na každej pozícii osadený iný typ výkonovej elektrónky – neskúšal som.
Na optimálnej činnosti zosilňovača, respektíve osadených elektrónok sa podieľajú patentované, pre PrimaLuna špeciálne vyvinuté obvody AdaptiveAutobias. Za ich prispenia je každá osadená elektrónka neustále monitorovaná a jej pracovné body sú nastavované okamžite tak, aby fungovala v čo najoptimálnejšom okne bez ohľadu na to v akom výkonovom režime pracuje. V úzkej spolupráci s AdaptiveAutobias pracujú ochranné obvody BTI TM, ktoré rozpoznajú poškodenú elektrónku (signalizuje to LED na hornom paneli) a odpoja zariadenie tak, aby nedošlo prípadne ku ďalším škodám. Obvody PTP TM a OTP TM zabezpečujú ochranu vstupných a výstupných transformátorov proti prehriatiu alebo poškodeniu v prípade okamžitého zlyhania niektorej elektrónky.
Teraz dva praktické postrehy z jeho prevádzky. Zosilňovaču trvá cca jednu minútu od zapnutia, než sa prepne do plne pracovného režimu, počas tohto prípravného času patentované obvody SoftStart TM pozvoľne nastavia všetky pracovné body pre každú jednu elektrónku. Výsledkom tohto procesu je vždy ideálny „set up“ vzhľadom na ich momentálnu kondíciu, predlžuje sa tým ich životnosť a zároveň ich to chráni pred potenciálnym teplotným šokom. Tento „oddychový“ čas som vždy využil na prípravu zdroja signálu na prevádzku – zapnutie gramofónu, výberu LP z fonotéky, jej založenie na tanier, očistenie, skrátka na absolvovanie všetkej rituálnej prípravy na prehrávanie. Čo ma však od začiatku trochu rušilo bolo, že zosilňovač sa po zapnutí aktivoval na prvom vstupe, pričom ja som mal gramofón z dôvodu limitnej dĺžky signálovej kabeláže zapojený na štvorke. Vždy som sa zarazil: „prečo to do čerta zase nehrá? Aha…….“ Je to však len otázka zvyku alebo prepojenia preferovaného zdroja signálu na prvý vstup. Prepínanie vstupov ako aj regulovanie hlasitosti sa dá realizovať pohodlne z miesta počúvania cez elegantné celokovové diaľkové ovládanie.
Preverenie zvukových kvalít zosilňovača sa odohralo v redakčnej akusticky vyladenej miestnosti s prirodzeným zvukovým charakterom. Ako zdroj signálu bol použitý výhradne gramofón Colossus One osadený 12 palcovým ramenom Colossus One Arm MD s prenoskou E.A.T. Jo. No 8 alebo Ortofon Jubilee v kombinácii s gramofónovým predzosilňovačom Parasound HALO JC3 Jr. K zosilňovaču boli pripojené reprosústavy Avalon Acoustics Arcus a Klipsch Forte 4. Signálová kabeláž bola od Cardas triedy Neutral Reference, reprokabeláž od Nirvana Audio triedy S-L.
Aj napriek tomu, že mi už rukami prešlo viac produktov od PrimaLuna, EVO 200 je prvý „celolampový“ zosilňovač, doteraz to bol len spomínaný EVO 300 Hybrid a to je predsa len minimálne po technickej stránke iný „súdok vína“. Spočiatku som mal drobnú obavu ohľadom pomerne nízkeho výkonu zosilňovača v spojení s náročnými Avalonmi, preto som v posluchovke ocenil prítomnosť hornových Klipsch Forte 4 s citlivosťou 99 dB a zvukovým charakterom pre elektrónky priam určeným. V tejto kombinácii podávala PrimaLuna EVO 200 výrazne energický, vzdušný, rýchly a plastický zvuk, ktorý mal atribúty kompletne vyzretej „dospeláckej“ reprodukcie. Vzhľadom na vysokú citlivosť reprosústav bola v každom momente zo zosilňovača cítiť výrazná výkonová rezerva, hral s nadhľadom a rozvážnou kontrolou. Nikdy nedovolil, niekedy až príliš „šibalsky“ hrajúcim reprosústavám, zájsť za hranicu vkusu a dokázal ich prehnane výrazný temperament pevne držať na uzde. Hornovým systémom tak trochu zvýraznené pásmo vysokých frekvencií sa za pomoci EVO 200 upokojilo a nádherne zapadlo do celkovej hudobnej skladačky. Vzhľadom na svoj svetlejší a energickejší priebeh však pásmo výšok ostalo nesmierne bohaté na mikroskopické detaily ktoré som pred tým, priznám sa, nikdy až tak výrazne nevnímal.
Stredné pásmo, ktoré je pri elektrónkových zosilňovačoch tradične vysoko hodnotenou devízou, bolo znelé, príjemne vymodelované s prirodzenou farbou ľudského hlasu aj akustických hudobných nástrojov. Veľmi som ocenil až zamatovo tiché zvukové pozadie zosilňovača, citlivé horny totiž dokážu akýkoľvek základný konštrukčný šum nesmierne zvýrazniť, pre poslucháča až do rušivých rozmerov. V prípade EVO 200 však bolo všetko v najlepšom poriadku. Basy prezentované touto dvojicou boli sýte a šťavnaté s veľmi dobre vykresleným detailom. Aj napriek menšiemu objemu posluchovej miestnosti bol bas produkovaný dvomi 30 cm reproduktormi v spojení s dvomi 38 cm pasívnymi radiátormi na zadnej strane reprosústav v pohode stráviteľný a v žiadnom prípade neprekrýval ostatné pásma. Priestorové podanie bolo v pravo ľavom rozmere excelentné a dokázalo vyplniť celý objem posluchovej miestnosti v jej prednej časti. A aj keď ten predo zadný nebol až tak výrazný ako som bol zvyknutý, vzhľadom na celkový charakter mi to vôbec neprekážalo. Bol som až udivený, ako veľmi dokázal zosilňovač vtlačiť svoj zvukový názor týmto tak trochu netypicky ladeným reprosústavám. Zachoval v nich informáciu, rýchlosť a detail a naopak upratal ich vlastné, tak trochu rozmarné, ego do úzadia. Počúvanie tejto kombinácie som si nesmierne užíval, musím priznať, že bolo silne návykové a mimoriadne atraktívne. Opäť sa potvrdilo, že vysoká citlivosť sústav v spolupráci s elektrónkami je kombinácia viac ako vhodná.
Prechod na reprosústavy Avalon Acoustics Arcus však situáciu razom zmenil, na moje prekvapenie ku ešte pozitívnejším zážitkom. Ak som v prípade Klipsch písal skôr o zážitkovom počúvaní, v prípade Avalonov sa dostavila tá pravá audiofilská pohoda. Zvukový prejav v basovej oblasti zhutnel, bol mohutnejší a výraznejší, ich celkové vyznenie však bolo striktne presné, vyvážené a kompaktné. V rámci priestorového zobrazenia sa celá scéna holograficky zaostrila a v predo zadnom smere prehĺbila chvíľami pocitovo až za hranicu steny posluchovej miestnosti. Priestor nahrávky bol v tejto oblasti zobrazovaný presne tak ako si predstavujem, od pomyselnej línie tvorenej reprosústavami smerom dozadu – tak ako scéna pri živej produkcii. Jednotlivé hudobné nástroje boli v priestore vyobrazené s pedantnou presnosťou, presné vykrojenie ich okrajov vnášalo do muziky vzdušnosť a prehľad. Vynikajúco musím hodnotiť zobrazenie ich farebnosti, plechové dychové nástroje, hajtky a činely mali nefalšované kovové telo s akoby až lesklým a zvonivým priebehom. Taktiež ostatné akustické hudobné nástroje mali hmatateľné korpusy s realistickým objemom, na strunách kontrabasu sa dal vnímať dotyk, samotné znenie tónu a jeho postupné doznievanie. Spev mal naturálnu moduláciu s jemným vykreslením aj tých najjemnejších detailov frázovania, dýchania, alebo drobných zmien polohy v priestore. Grandiózne!
PrimaLuna EVO 200 je po každej stránke, ale hlavne tej zvukovej, bezpochyby výnimočný integrovaný zosilňovač. Dokázal spolupracovať na najvyššej možnej úrovni s reprosústavami z úplne odlišných zvukových konceptov a som presvedčený, že z nich vytiahol skutočne impozantný zvukový zážitok – v prípade Klipsch zrejme ich maximum. Je poctivý, presný, detailný, rytmicky aj výkonovo stabilný. Jeho dramatický, farebne prirodzený a plastický prejav robí z počúvania kvalitne nahranej hudby skvelý zážitok. Mať doma elektrónky som kedysi dávno vždy považoval za niečo výnimočné, ale bohužiaľ cenovo ťažko dostupné. Je to stále z väčšej časti pravda. Spoločnosť PrimaLuna však dokázala efektívnymi návrhmi a racionalizovanou výrobou stlačiť cenu svojich výrobkov na úroveň, ktorá by sa dala označiť aj ako investícia s absolútnou výhodnosťou. A výnimkou nie je ani EVO 200 Tube Integrated Amplifier.
Je mi len ľúto, že som v čase testu nemal k dispozícii iný typ elektrónok (napríklad KT 88), aby som sa mohol pohrať s jeho výsledným prejavom ešte o trochu viac. Totiž…… ako pokračovanie mojej PrimaLuna objaviteľskej cesty som o niečo neskôr dostal k dispozícii delenú verziu tohto zosilňovača – predzosilňovač EVO 200 a výkonový stupeň EVO 200 a pri tejto kombinácii som už elektrónky na výmenu a skúšanie k dispozícii mal – Tung-Sol KT120 a božské E.A.T. KT88. A to sa Vám teda začali diať veci…….
.
Hodnotenie autora
+ vynikajúca zvuková kvalita
+ perfektné spracovanie
+ utiahne aj náročnejšie reprosústavy
+ skvelá cena
+ možnosť individuálneho ladenia zvuku výmenou elektrónok
– nič
Dovozca:
.
Technické parametre:
PrimaLuna EVO 200 Tube Integrated Amplifie
Integrovaný zosilňovač
Počet kanálov: 2
Výstupný výkon: 2 x 44 wattov/ 8 ohmov (EL 34)
Frekvenčný rozsah: 10 Hz – 65 kHz +/- 3dB
THD: menej ako 0.2% 100W @ 8 Ohm
Odstup signál/šum: 95 dB
Vstupná citlivosť: 275 mV
Vstupná impedancia: 65 kOhm
Rozmery (v x š x h): 577 x 468 x 315 mm
Hmotnosť: 24 kg
Cena: 3.475 euro
Foto: Primaluna