Revival Audio Atalante 4

Za úspechom produktov francúzskej značky Revival Audio stojí už viac ako 30 rokov osoba Daniela Emontsa. Jeho hlavným cieľom je ponúkať užívateľovi produkt ktorý je výsledkom vlastnej inovatívnej technológie, poctivej domácej remeselnej výroby a atraktívneho avšak zároveň aj konzervatívneho prevedenia – módne dizajnové výstrelky by sme v ich výrobkoch hľadali márne. Nad tým všetkým však stojí hlavné kritérium a tým je zvuk. A ten je u Revival Audio výsledkom dlhodobého ladenia pomocou toho najcitlivejšieho a najnáročnejšieho aparátu, ľudského ucha. Je to nesmierne náročná cesta, zároveň však aj prísľub výnimočnosti. Aktuálna produktová ponuka spoločnosti obsahuje dve rady reprosústav – ekonomickú Sprint a o niečo cenovo náročnejšiu Atalante.

Vizuálne pôsobia Atalante 4 striedmo až nenápadne, klasické prevedenie skrinky je zrejmé na prvý pohľad. Pri detailnejšom zoznámení a hlavne odstránení krycieho rámiku s textilnou tkaninou sa však sústavy môžu pochváliť viacerými nie úplne obvyklými prvkami, ktoré ich rozhodne od bežnej produkcie odlišujú. Najzásadnejším z nich je geometria rozmiestnenia meničov na prednej stene. Výškový a stredový, ktoré sa nachádzajú v hornej časti skrinky reprosústavy, sú posunuté oproti obvyklému osadeniu asymetricky do strán. Pri tomto spôsobe geometrie, ktorým sa dosahuje širší vyžarovací uhol oproti polohe poslucháča, je zároveň aj jasne určené, ktorá reprosústava je ľavá a ktorá je pravá – výškový a stredový menič by mali byť osadené vždy smerom na vonkajší kraj pomyselného „počúvacieho“ trojuholníka. Naproti tomu oba basové reproduktory sú osadené na prednej stene obvyklým spôsobom, teda presne na jej os.

Skrinka ozvučnice je tvorená z frézovaných MDF dosiek s povrchovou úpravou prírodnou dyhou lakovanou do polomatného finišu. Vysokú kvalitu spracovania povrchovej úpravy a zameranie na prevedenie detailu podporuje aj jemný dyhový pásik vedený naprieč skrinkou ozvučnice opticky oddeľujúci stredo-výškovú a basovú sekciu. Predná stena je zároveň po svojom obvode lemovaná jemným frézovaným zahĺbením, dizajnové „vychytávky“ dopĺňa laserom gravírované firemné logo v ľavom alebo pravom spodnom rohu ozvučnice. Vo svojej spodnej časti je skrinka reprosústavy postavená na elegantnom čiernom ráme s integrovanými výškovo nastaviteľnými hrotmi v kombinácii s miskami (Premium Spike Set). Na zadnej stene ozvučnice sú umiestnené dva basreflexové otvory – jeden v hornej stredo-výškovej časti a jeden v basovej. Pod basreflexom je umiestnená vanička terminálu pre pripojenie reproduktorových káblov. Interná kabeláž je od spoločnosti Van Den Hul triedy Skyline Hybrid.

Jednotlivé meniče stoja taktiež za výrazné povšimnutie, pochádzajú totiž priamo z vývojovej dielne Revival Audio. Výškový s označením RASCTM 28 má textilnú kalotu s priemerom 28 milimetrov impregnovanú lakom s označením RASC, ktorý svojimi vlastnosťami eliminuje „farbenie“ zvuku materiálom samotnej kaloty a zároveň stabilizuje jej tvar. Magnetický obvod je tvorený silným feritovým prstencom s priemerom 100 milimetrov a je vyladený na efektívnu účinnosť 91 dB. Kalota má vo svojej zadnej časti osadenú špeciálne tvarovanú komorou s označením BCD (Back Chamber Damping) ktorá svojou štruktúrou a materiálom účinne pomáha tlmiť všetky parazitné rezonancie ktoré by mohli ovplyvniť prácu samotného výškového meniča.

Stredobas RASCTM 75 má textilnú kalotu s priemerom 75 milimetrov impregnovanú taktiež náterom RASC a jej zavesenie má inverznú geometriu s ohľadom na čo najlineárnejšie vedenie práce kaloty. Aj v tomto prípade je pracovný priestor za kalotou stabilizovaný a kontrolovaný patentovanou štruktúrou s označením ARID+, ktorá zabraňuje vzniku parazitných rezonancií a zároveň umožňuje výškovému meniču „dýchať“. Magnetický obvod tvorí prstencový ferit s priemerom 140 milimetrov, jeho pracovná účinnosť dosahuje 91 dB. Masívny ferit spolu s kovovým telom meniča zabezpečuje aj jeho dostatočné chladenie.

Basové meniče majú priemer membrány 180 milimetrov. Materiál na ich výrobu, ktorý vzdialene pripomína kombináciu uhlíkového a kevlarového vlákna, je však patentom Revival Audio a nesie označenie BSCTM (Basalt Sandwich Construction). Jedná sa o čadičové vlákna tkané spolu s plsteným rúnom do sendvičovej štruktúry, ktorá je následne impregnovaná polymérovým lepidlom so špeciálnymi vlastnosťami zameranými na tuhosť a tlmenie. Výsledkom je komplet, ktorý je extrémne ľahký a zároveň rezonanciám nesmierne odolný. Membrána s cievkou je vsadená do magnetického obvodu tvorenom mohutným feritom a celý systém je osadený v dômyselne tvarovanom liatom koši, ktorého konštrukcia je natoľko subtílna a vyľahčená, že sa dá označiť ako úplne otvorená – umožňuje teda dokonalé „dýchanie“ membrány.

Zvukový potenciál reprosústav bol predvedený v akusticky vyladenej prezentačnej miestnosti dovozcu značky Revival Audio pre Slovensko spoločnosti DreamAudio. Zdrojom signálu bol delený digitálny zdroj od Rockna – WaveLight streamer + DAC, zosilnenie mal na starosti integrovaný zosilňovač Pass Labs INT-60 .

Nakoľko som bol mimoriadne zvedavý na to čo mi po zvukovej stránke zostava a hlavne reprosústavy predvedú, pristúpil som k počúvaniu z ostra hneď po uvedení systému do prevádzky (čo sa mi neskôr tak trochu vypomstilo). Prvá zvuková ukážka, už sama o sebe náročná – známa Bubbles od Josi Horikawa – bola prezentovaná s výraznou priestorovou orientáciou vo všetkých smeroch, pričom najviac zaujalo výrazné výškové členenie scény s presným a efektným vyobrazením detailov „bublín“, ich priestorovej trajektórie a časovej existencie podporenej vynikajúcou rýchlostnou odozvou. Ukážka Babylon Sisters od Steely Dan mala plný a výrazný, nie však zvýraznený, bas s reálnym telom a vynikajúcou rytmikou a kontrolou. Spev mal príjemný charakter, položený viac do teplejšieho a jemnejšieho zobrazenia, aj napriek tomu že žáner je označený ako jazzrock som ho vnímal v prevedení Atalante 4 viac ako bluesový, teda ako náladový až zamatový. Tokáta a fúga od J. S. Bacha mala vynikajúci priestor podporený efektným zobrazením mohutnej ozveny, ale na druhej strane aj jemnými detailmi – sotva počuteľným cvakaním kláves a pedálov organu v tichých pasážach. Veľmi príjemný a zároveň monumentálny zážitok!

Celkovo som zvuk týchto reprosústav po prvých ukážkach vnímal ako nesmierne vyzretý s veľkým potenciálom, máličko mi však chýbala väčšia znelosť na výškach a vyššia dramatickosť, zvuk bol príliš jemný a uhladený. Pripisoval som to akustickému priebehu prezentačnej miestnosti, ktorá je ladená aj pre veľké reprosústavy s ich špecifickými vlastnosťami a tým menším môže vziať časť energie na výškach a vyšších stredoch. Nepatrím však medzi recenzentov ktorí majú sklon ku rýchlym záverom a tak som v odkrývaní ich zvukových kvalít nemilosrdne pokračoval neustále náročnejšími nahrávkami. Netrvalo veľmi dlho a zvuk sa dramaticky zmenil a začal mi prezentovať emotívny zážitok na ktorý som zvyknutý a ktorý ja osobne považujem za ten pravý: „Až tak? Zaujímavé!“ Vedy som si spätne uvedomil svojou nedočkavosťou spôsobenú základnú chybu – nedal som zostave žiadny čas na zahriatie a uvoľnenie a proces rozohrania prístrojov sa tu prejavil mimoriadne výrazným spôsobom. Platí to samozrejme pre akýkoľvek audio komponent, ale zásadnú úlohu v tejto zvukovej zmene zohral práve Pass INT-60, u neho je tento skok až dramatický (potrebuje cca 45 minút), čo som častokrát zažíval pri jeho testovaní pred ešte nie dávnym časom. A teraz som si to musel takto výrazným spôsobom opäť pripomenúť!

Igor Stravinsky s jeho Svätením jari a Petruškou ma na dlhé minúty bez pohybu „prikovali“ do pohodlného kožou potiahnutého kresla. Moderná klasika, v čase svojho uvedenia verejnosťou nie úplne pozitívne prijatá má svoje čaro položené rozhodne nie na príjemných, ladných a harmonických hudobných výrazoch. Tu je zobrazenie emócie založené na prudkých zmenách rytmu, dalo by sa povedať až náhodného, v kombinácii s výraznou disharmóniou. Atalante 4 sa tu však predviedli parádne, výrazné – nie však ostré – podanie vysokých frekvencií, ktoré boli chvíľami drsné až iskrivé, stále však vo finálnom vyznení jemné a čisté v spojení s vynikajúcou odozvou a rýchlosťou v ostatných pásmach dali obom dielam nezabudnuteľný výraz. Zobrazenie priestoru veľkého orchestra výrazne presahovalo v pravo ľavom smere rozostup medzi reprosústavami, hĺbkové členenie bolo taktiež na vynikajúcej úrovni.

Polka a fúga od Weinbergera, legendárna nahrávka z ešte legendárnejšieho zlatého disku XLO od Reference Recordings dala pozitívnym zážitkom z prezentácie klasickej hudby pomyselnú korunu. Hudobná smršť zakončená mohutným finále veľkého orchestra podporeného najhlbšími oktávami organu bola prezentovaná strhujúco, zvuk bol stále kompaktný a presný, síce výrazný a idúci až na pomyselnú hranicu akceptovateľného, ale bez potreby uberania hlasitosti – to sa pri tejto skladbe až tak často nestáva. Jednotlivé nástrojové sekcie a ich prelínanie malo vynikajúcu definíciu a bolo veľmi ľahko sledovateľné. Rovnaké to bolo aj pri Bolero od M. Ravela vo svojom gradujúcom finále ukončeného mohutnou ozvenou so šumivým doznievaním koncertnej sály.

Veľký jazzový orchester Jimmyho Smitha na albume The Cat bol prezentovaný s výraznou energiou a dravou znelosťou dychových nástrojov, hudba mala vynikajúci rytmus a spád. Cannonball Adderley na albume Somethin´ Else v komornejšom zložení dal naopak vyniknúť jednotlivým hudobníkom a ich nástrojom, ktoré boli zobrazené s presným umiestnením v priestore a s vynikajúcou kresbou aj tých najjemnejších detailov.

Reprosústavy do recenzie poskytla spoločnosť dreamaudio.eu

Revival Audio Atalante 4 technické parametre:

  • Stĺpové reprosústavy
  • Technické parametre:
  • Konštrukcia: 3 pásma
  • Frekvenčný rozsah: 38 Hz – 22 kHz (-3dB)
  • Impedancia: 4 ohmy
  • Minimálna impedancia: 3.2 Ohmov pri 120 Hz
  • Osadenie meničmi: 1 x výškový s 28 mm textilnou kalotou
  • 1 x stredový 13.5 cm BSC
  • 2 x basový 18 cm BSC
  • Citlivosť: 89 dB (2.83V/1m)
  • Rozmery (v x š x h): 1200 x 345 x 395 mm
  • Hmotnosť: 38 kg
  • Cena: 3.890 euro

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok