Created with GIMP

KECES Audio Ephono + Epower

Spoločnosť KECES Audio so sídlom na Taiwane bola založená v roku 2002. V jej ponuke sa nachádzajú streamery (napríklad obľúbený a vynikajúco hodnotený Ebravo), integrované zosilňovače, delené zosilňovače, predzosilňovače pre prenosku, DA prevodníky a sieťové zdroje. Jednotlivé zariadenia sú podľa typu aj kvalitatívnej kategórie rozdelené do 4 podskupín – Superior, Pier, Ultimate a Essential – z nej pochádza aj predstavovaný gramofónový predzosilňovač.

Pohľad na dve subtílne, identické na čierno eloxované alumíniové skrinky s výrazným frézovaným logom na hornej strane vo mne od začiatku vzbudzoval sympatie nad kvalitou spracovania a striedmym a nevtieravým vizuálnym efektom. Mám rád jednoduchosť a účelnosť bez zbytočnej ozdobnosti alebo hry na efekt, všetky tieto atribúty sú totiž prvoplánové a odvádzajú pozornosť od podstaty, navyše sú aj zbytočne nákladné na výrobu a tým pádom ukrátia poslucháča o poriadny kus toho čo v prístroji má mať zásadnú hodnotu – zvukovú.

Samotný predzosilňovač nesie označenie Ephono a okrem už spomínaného frézovaného označenia je jeho predná strana vyzdobená výrazným bielym firemným logom spolu s jeho názvom na hornom pravom okraji. Prevádzkový stav prístroja oznamuje malá modro svietiaca LED umiestnená v strednej časti predného panelu.

Zadná strana je vzhľadom na minimalistické rozmery skrinky doslova preplnená. Nachádzajú sa tu symetrické (chválim, môj Ayre predzosilňovač ich uprednostňuje) aj nesymetrické audio výstupy, oddelené vstupy pre MM a MC prenosku a prepínače pre nastavenie vstupných parametrov prenosky – výber medzi typom MM a MC, nastavenie impedancie (50, 100 a 220 Ohmov) a pre nastavenie výstupného zisku (pre MM 40, 46 a 52 dB a pre MC 60, 66 a 72 dB). Niekto by mohol poznamenať, že možnosti nastavenia nie sú ktovie ako rozsiahle a sú zjednodušené naozaj na nutné minimum, ja však tvrdím, že pre väčšinu aplikácií budú bohato postačovať. Koniec koncov môj domáci Audio Research PH3 SE nemá nastavovacie parametre vôbec žiadne, teda ak nepočítam potrebu naspájkovania presne kalibrovaných odporov pre nastavenie vstupnej impedancie prenosky.

Pri tvorbe akéhokoľvek audio komponentu je potrebné mať od začiatku na zreteli s akým signálom bude prístroj pracovať. Pri výstupe signálu z gramofónovej prenosky sa jeho úroveň pohybuje v milivoltoch, čo je hodnota naozaj veľmi nízka a je preto veľmi dôležité zachovať jeho absolútnu čistotu, maximálnu linearitu a ochrániť ho pred akýmkoľvek rušením a skreslením. V každom audio komponente je najväčším zdrojom rušenia vždy jeho napájacia časť. Vývojári v KECES Audio o tomto probléme samozrejme vedia a rozhodli sa ho riešiť radikálne a z môjho pohľadu aj ideálne – oddelili napájaciu časť od signálovej a umiestnili ju do samostatnej skrinky s označením Epower – na prvý pohľad sa od predzosilňovača líši len typovým označením na prednom paneli. Zadný panel je osadený Euro konektorom s integrovaným vypínačom a poistkou a výstupným 24 Voltovým DC konektorom.

Ku obom komponentom som mal k dispozícii od dovozcu špeciálne optimalizovaný prepojovací kábel určený práve na spojenie napájacieho zdroja Epower a ostatných firemných audio komponentov v cene 65 euro. Prierez jeho žíl je 2 x 2 mm2, má pozlátené DC konektory a tkané textilné opletenie kvôli minimalizácii mechanických rezonancií.

Delenú koncepciu predzosilňovača som využil na maximum a oba komponenty som vzdialil od seba na najväčšiu možnú vzdialenosť, tá bola limitovaná len dĺžkou prepojovacieho kábla – keď už, tak už. Rozhodne neodporúčam položiť ich na seba, bolo by to tak trochu popretie „oddeleného“ návrhu.

Zostava použitá na preverenie zvukových kvalít predzosilňovača KECES Audio Ephono + Epower bola nasledovná: gramofón Colossus ONE s ramenom Colossus ARM MD 12“ s prenoskou E.A.T. Jo.No8, predzosilňovač Ayre K-1xe, výkonový zosilňovač Ayre V-5xe, reprosústavy Avalon Acoustics Arcus a Klipsch Klipschorn AK-5. Signálová kabeláž bola od Cardas (Neutral Reference) a XLO (Signature), výkonová Colossus (6W Speaker). Pre porovnanie poslúžil gramofónový predzosilňovač Parasound JC3 Jr. a Audio Research PH3 SE.

Musím sa priznať, že po nedávnych recenziách gramofónových predzosilňovačov z cenovej kategórie 3.500 euro a viac, som pristupoval k počúvaniu dua od KECES s ľahkým úsmevom na tvári a s očakávaním pomerne jednoduchej práce s rýchlym záverom. Avšak……

Zapojenie predzosilňovača do zostavy bola síce ako vždy rutina, narazil som však na problém s jeho výrazným základným brumením, ktorého som sa bežným postupom pomocou uzemnenia prístroja poriadnu chvíľu nedokázal zbaviť – až prepojenie predzosilňovača uzemňovacím káblom priamo na kostru napájacieho filtra tento problém definitívne vyriešilo. Niekedy je to skrátka tak, gramofónové predzosilňovače sú viac ako ktorýkoľvek iný komponent citlivé na zemné slučky a rušenie a treba sa riešeniu tohto problému náležite povenovať.

Počúvanie som začal zľahka, Brandenburské koncerty od J.S.Bacha v prevedení londýnskych filharmonikov pod vedením „božského“ Otto Klemperera (vydavateľstvo Vinyl Passion Classic – DMM) umožnili Ephono odhaliť jeho zmysel pre detail a realistické zobrazenie farebnosti a objemu hudobných nástrojov. Vynikajúca znelosť a jemnosť bez akéhokoľvek náznaku ostrosti či tvrdosti dokresľovala atmosféru vytvorenú harmonickým až optimistickým vyznením jednotlivých skladieb. Musím priznať, že na úvod to bol teda mimoriadne pozitívny prežitok!

Nakoľko v novej, väčšej hudobnej miestnosti to viem už poriadne „rozbaliť“, rozhodol som sa pritvrdiť a založil som na tanier gramofónu predohru 1812 od Čajkovského, opäť v podaní londýnskych filharmonikov tentokrát pod vedením Kennetha Alwyna. Vynikajúca nahrávka od Decca (FFSS) s jasným a skvelo čitateľným zvukom, v exponovaných pasážach idúca až na pomyselnú hranu je vždy tvrdým testom celého audio systému. KECES svojim charakterom vtlačil opusu vynikajúcu dynamiku, v exponovaných pasážach dokázal udržať prehľad, vďaka svojej rýchlosti boli výstrely z kanónov vo finále živé a mohutné s vynikajúcou kontrolou. Priestorové zobrazenie bolo nadmieru realistické a aj napriek tomu, že tu orchester šliape takmer celý čas úplne naplno, nikdy som nemal pocit straty kontroly a jeho rozliatia.  

Svätenie jari od Igora Stravinského (vydavateľstvo Seraphim, japonský pressing) považujem po zvukovej stránke za absolútnu jednotku, špičková kvalita nahrávky aj výlisku dáva vždy predpoklad skutočne jedinečného zážitku. Aj v tomto prípade podal Ephono skvelý výkon, jeho vynikajúco zvládnutý detail s extrémne rýchlou reakciou na hudobné zmeny dávali dielu esprit a dramatický spád spojený s očakávaním nasledovného. V naozaj maximálne exponovaných pasážach s prevahou nástrojov hrajúcich v hornom zvukovom spektre mal drobný sklon ku chladnejšiemu prejavu, nebolo to ale nič zásadné a veľmi rýchlo tento dojem odznel spolu s napredovaním skladby.

Blue Train od Johna Coltrana (vydavateľstvo Blue Note) zahral KECES opäť s vynikajúcim drajvom a rytmikou, vykreslenie priestoru nahrávky prostredníctvom mohutných Klipsch bolo skvelé a navodzovalo dojem z reálnej produkcie v jazzovom klube. Vzhľadom k farebnejšiemu a teplejšiemu charakteru nahrávky sa tu drobný prejav k suchšiemu, alebo lepšie povedané k technickejšiemu prejavu neobjavil. Dielo bolo prezentované šťavnato s bohatou porciou detailov, mnohé z nich boli vďaka základnému charakteru Ephono vynikajúco čitateľné a svojou prítomnosťou výrazne oživovali reprodukciu.

V podobnom duchu sa odohral aj Kenny Burrell a jeho Midnight Blue (vydavateľstvo Blue Note), opäť skvelá prezentácia jemných detailov v spojení s vynikajúcou rytmikou.

Zaujal Dave Brubeck a album Time Out (vydavateľstvo Columbia), najmä podaním notoricky známej skladby Take Five. Strojový rytmus podporený výraznou linkou kontrabasu doplnený takmer pravidelnými údermi paličky na činely. Do toho sa miesia bicie, chvíľami jemné, miestami výrazné a drsné idúce si počas celej skladby svoje akoby neriadené sólo. Ku tomu saxofón, klávesy….. Vďaka nesmierne silnému zmyslu Ephono pre jemný detail, rytmus a vernému zobrazeniu materiálovej podstaty hudobných nástrojov skutočne vynikajúce divadlo!

Pink Floyd a album Wish You Were Here (vydavateľstvo Parlophone Records) spracoval Ephono s grandióznou monumentalitou a dokázal zobraziť v hudobnej miestnosti melancholicky temný podpis tohto diela. Každý jeden zvuk mal svoju presnú definíciu a bol krásne čitateľný, nikdy však nevypadol zo svojej presne zadefinovanej úlohy a nestrhol na seba zbytočnú pozornosť. Či už úder na blanu kopáku, zavýjanie elektrickej gitary alebo podprahové kvílenie kláves, všetky boli silne prítomné, hmatateľné a ľahko sledovateľné, teda ak má niekto takú potrebu. Pozitívny dojem z reprodukcie je však výrazný aj ak sa dielo nechá plynúť bez zbytočného lovenia detailov a premýšľania. V tomto prípade Ephono prejavuje svoj silný zmysel pre kontrolu a kompaktnosť prejavu a opus nechá napredovať ako pevný a kompaktný celok, ako pomyselnú hudobnú rieku ktorú nič nezastaví a ktorá sa valí sa vo vlnách neustále vpred…..až do výbehovej drážky na platni!

Hodnotenie autora:

+ vynikajúca cena

+ detailný, vyvážený a rytmický zvuk

+ kvalitné spracovanie

– nič

Predzosilňovač do recenzie poskytla spoločnosť hifistyl.cz

KECES Audio Ephono | Technické parametre:

  • Gramofónový MM/MC zosilňovač
  • Frekvenčný rozsah: 20 Hz – 20 kHz
  • THD: MM menej ako 0.004 %, MC menej ako 0.03%
  • Odstup signál/šum: MM 86 dB, MC 78 dB
  • Vstupná impedancia: MM 47 kOhm, MC 56, 100, 220 Ohm
  • Vstupná kapacita: 100 pF
  • Napájanie: 24 Volt (Epower)
  • Spotreba: 5 Watt
  • Rozmery (v x š x h): 220 x 66 x 220 mm
  • Hmotnosť: 2 kg

KECES Audio Epower | Technické parametre:

  • Napájanie: 110 – 120 V/60 Hz, 220 – 240 V/50 Hz – nastaviteľné
  • Výstupné napájanie: 24 V/2A
  • Spotreba: 60 Watt
  • Rozmery (v x š x h): 220 x 66 x 220 mm
  • Hmotnosť: 3 kg
  • Cena kompletu: 898 Euro
  • Cena kompletu pri platbe bankovým prevodom: 800 Euro

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok