GMG POWER HARMONIC HAMMER 3000P
Pasívny sieťový filter
Za mladou spoločnosťou GMG POWER pochádzajúcou z českých Nedakoníc stoja bratia Petr a Pavel Geryšerovci. Ich elektrotechnické vzdelanie a zároveň aj nadšenie pre technológie a hudbu viedlo v roku 2016 ku založeniu spoločnosti, ktorá sa zaoberá vývojom a výrobou komponentov pre správne napájanie elektrických zariadení s dôrazom práve na audio. V súčasnosti má spoločnosť GMG POWER v ponuke niekoľko druhov pasívnych filtrov a príslušenstva pre rôznu kvalitatívnu náročnosť úrovne použitia, druhý najvyšší firemný model s označením 3000P som dostal príležitosť predstaviť našim čitateľom podrobnejšie.
GMG 3000P pôsobí na prvý pohľad ako mohutný výkonový zosilňovač, koniec koncov v základe má s ním po technickej stránke niektoré spoločné rysy. Skrinka prístroja je tvorená zo samostatných alumíniových dosiek s jemne škriabanou povrchovou úpravou, ktoré sú navzájom zoskrutkované do pevnej a rezonanciám odolnej štruktúry. Optický akcent je položený na jej horný panel, ktorý je ozdobený výrazným frézovaným firemným logom. Predný panel je jednoduchý až striedmy, jeho vizuálnu nenáročnosť prerušuje elegantný, centrálne umiestnený ručičkový ukazovateľ vstupnej úrovne napájania. Zadný panel je osadený batériou šiestich Schuko konektorov, ktoré sú rozdelené do dvoch sekcií vždy po troch – pre pripojenie zariadení s vysokým odberom s označením Hi-Current (Max 9 A) a pre pripojenie menej výkonovo náročných prístrojov Low-Current (Max 2 A), pričom každá sekcia má samostatné istenie klasickou sklo poistkou. V pravej spodnej časti panelu je osadený konektor PowerCon od firmy Neutrik pre pripojenie napájacieho kábla, ktorý je dodávaný spolu s filtrom. Aj ten stojí za povšimnutie. Má dvojité tienenie s unikátnou vnútornou geometriou a špičkové konektory s rhódiovanou povrchovou úpravou. Nechýba tu ani výrazný kolískový sieťový vypínač a uzemňovací konektor od WBT – to nebýva úplne tradičná výbava podobných zariadení, chválim! Prístroj je postavený na štyroch masívnych, ako inak alumíniových nohách. Presnosť spracovania jednotlivých dielov a ich čo najtesnejšie zostykovanie a vzájomné vodivé prepojenie sleduje aj ďalší dôležitý cieľ a to čo najdokonalejšie odtienenie vnútornej štruktúry prístroja a jeho ochranu pred všemožným elektromagnetickým rušením (Faradayova klietka). Aj z tohto dôvodu nemá skrinka prístroja žiadne vetracie otvory, na prípadné pasívne chladenie zariadenia je využívaný jej samotný povrch, ktorý teplo veľmi efektívne odvádza.
Napriek malosériovej výrobe je presnosť spracovania jednotlivých dielov filtra aj vyzreté vizuálne pôsobenie ako detailov tak aj celku na vynikajúcej úrovni a môže bez akýchkoľvek predsudkov súperiť s tými najváženejšími konkurenčnými výrobkami. Za mňa osobne teda veľká pochvala!
Koncepčne sa pri 3000P jedná o čisto pasívne zariadenie bez prispenia akéhokoľvek aktívneho prvku do spracovania napájania. Filtrácia samotná sa realizuje výhradne pomocou starostlivo vybraných pasívnych súčiastok a výrazne predimenzovaného napájacieho transformátora, ktorý slúži ako galvanický oddeľovací prvok. Audio technika pripojená k filtru tak nepracuje s tým čo do nej ide z elektrickej siete, ale výhradne s tým, čo do nej pustí práve a len napájací transformátor.
Vnútorná koncepcia filtra je v princípe veľmi jednoduchá, ale zároveň vynikajúco premyslená. Priestoru dominuje obrovské, bezhlučné, zákazkové 3000 wattové zapuzdrené toroidné trafo, pohľad na neho doslova vyráža dych, niečo také sa naozaj dá vidieť len málokedy! Za napájacím transformátorom sa nachádza rad výstupných modulových filtrov, tie sú svojimi parametrami dimenzované tak, aby zodpovedali výkonovým požiadavkám pripojených zariadení. V ľavej časti prístroja sa nachádzajú obvody pre napájanie prístroja spolu s obvodmi ochrany a istenia. Všetky súčiastky filtrácie sú optimalizované a vyberané tak, aby svojimi vlastnosťami a vzájomnými väzbami čo najefektívnejšie potláčali všetky harmonické skreslenia v napájacej sieti. Odkaz na túto funkciu nájdeme aj v označení výrobku – Harmonic Hammer, teda kladivo na harmonické skreslenie – naozaj šikovné slovné spojenie! Samotnú filtráciu vstupného napájania zabezpečuje veľký feritový prstenec, kabeláže je v prístroji absolútne minimum a tá ktorá je nevyhnutná je dimenzovaná na minimálny prierez 2.5 mm2. Pri návrhu filtračných ale aj ochranných obvodov konštruktéri využili bohaté skúsenosti z práce vo vojenskej, automobilovej a EMC (elektromagnetická kompatibilita) oblasti. Celkovo by sa teda dalo povedať, že aj vnútorné spracovanie prísne sleduje líniu nakreslenú vonkajším vizuálnym pôsobením – striedmosť, jednoduchosť a kvalita.
Audio zostava použitá na preverenie funkčného prínosu GMG POWER 3000P: gramofón KV Colossus ONE s ramenom KV Colossus ARM MD 12“ s prenoskou Ortofon Jubilee, gramofónový predzosilňovač LAB12 melto2 a Parasound JC3 Jr., predzosilňovač Ayre K-1xe, výkonový zosilňovač Ayre V-5xe, reprosústavy Avalon Acoustics Arcus. Signálová kabeláž bola od XLO (Signature) a Cardas (Neutral Reference), výkonová KV Colossus 6W Speaker a Nirvana Audio S-L, napájacia kabeláž bola od Audio Agile.
Zariadení ako je GMG POWER 3000P, aj napriek ich extrémnej užitočnosti, nie je na trhu veľa a ich dostupnosť pre koncového užívateľa na vyskúšanie a prípadné porovnanie je ešte menšia. Aj ja, napriek širokým možnostiam popri svojej práci recenzenta audio zariadení som mal možnosť dôkladne vyskúšať len pár typov. Teraz nehovorím o jednoduchých pasívnych „hračkárskych“ filtroch, ale o dospelých zariadeniach určených aj pre najnáročnejšie výkonové aplikácie. Ako príklad uvediem taliansky Nightingale CP 1600, oba modely od japonských Accuphase, američana PS Audio PowerPlant 15 a teraz český GMG POWER 3000P. Aj napriek tomu, že každý z uvedených typov išiel „na vec“ tak povediac iným spôsobom, ich výsledný pozitívny prínos na výslednú kvalitu reprodukcie bol neoddiskutovateľný. Aby som však záležitosť uviedol na pravú mieru, pri tomto type zariadení všeobecne sa nejedná o zvukový vplyv na úrovni štatistickej chyby, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ich prínos je výrazný, často krát prevyšujúci rozdiel zmeny pôvodných audio komponentov za iné z vyšších kvalitatívnych tried. A práve z tohto dôvodu sú napájacie zdroje, sieťové práčky, alebo výkonové sieťové filtre považované za nesmierne dôležité na ceste za kvalitným zvukom a treba im teda venovať náležitú pozornosť.
V princípe prvým hmatateľným, vlastne počuteľným dojmom po zapojení GMG 3000P do zostavy je výrazné spresnenie a vyčistenie celej zvukovej scény. Hudobné dielo je podané pevnejšie a rezkejšie, vzhľadom na jasnejšie kontúry jednotlivých zvukov ktoré sú zbavené rozmazaných okrajov sa detaily javia ako výraznejšie, znelejšie a prítomnejšie. Hudobná scéna celkovo je však stále pevná a kompaktná, ku jej rozpadnutiu na jednotlivé zvukové artefakty nedochádza – efekt častý pri streamovanom digitále. Citeľný je taktiež efekt uvoľnenia a zefektívnenia dávkovania výkonu zosilňovačom. Ten má na svoju prácu ako keby viac objemovej energie, rozloženie výkonu pomocou regulácie hlasitosti je viac uvoľnené a v každej úrovni je cítiť stále dostatočnú výkonovú rezervu. Prirovnal by som to vo veľmi nadnesenej rovine k spaľovaciemu motoru s turbom – aj ten je pretlakom nakopnutý k vyššiemu výkonu, či sa mu to už chce alebo nechce. V prípade zosilňovača samozrejme vyšší výkon nedosiahneme, javí sa ale, že s tým ktorý má k dispozícii vie pracovať o niečo efektívnejšie – výsledkom je vynikajúca dynamika a rýchlosť prejavu. Preukázalo sa to napríklad pri rockovej hudbe (Bowie, Pink Floyd) ale aj elektronike (Jarre, Garry Numan, Kraftwerk), kedy aj pri hraní zvýšenou hlasitosťou bol prejav stále pevný a vynikajúco čitateľný. Naopak, pri akustickej hudbe je prítomnosť jemného detailu v tichých pasážach omnoho viac nástojčivá a ľahšie vnímateľná, jeho zaostrenie v priestore, zvlášť v rovine hĺbky presnejšie definovateľné. Všetko to súvisí s pokojnejším a decentnejším základným šumovým pozadím, ktoré už neprekrýva okrajové signály svojou prítomnosťou.
Aj napriek tomu, že GMG nemá vo svojich útrobách implementovanú schopnosť rekonštrukcie 50 Hz sínusovky tak ako napríklad modely od PS Audio alebo Accuphase, ponúka sa mi možnosť priameho porovnania jeho vplyvu na zvuk práve s PS-1250 od japonskej značky – podobná cenová kategória, hmotnosť, …… Technologicky je samozrejme GMG už na prvý pohľad omnoho jednoduchší a menej sofistikovaný. Tento hendikep však nahrádza brutálnou silou svojho výstupného výkonu a celkovým, absolútne nekompromisným mechanickým spracovaním. Oba modely som mal možnosť testovať dlhé týždne a ich charakter sa mi teda celkom výrazne do „počúvacej“ pamäti zapísal. Takže…
Dalo by sa povedať, že zvukový charakter oboch „ťažkoodencov“ kráča ruka v ruke s ich vizuálnym spracovaním. Accuphase PS-1250 dáva výsledku extrémne čistý, detailný, jemný, pokojný a uhladený „esprit“. A GMG 3000P „hrá“ taktiež presne tak ako vyzerá – drsný, razantný, strohý, nadmieru dynamický a dramatický podpis je jasne citeľný naprieč akoukoľvek pripojenou audio zostavou a každého ponúknutého hudobného žánru. Taktiež dokáže, vzhľadom na až megalomanské predimenzovanie svojho zdroja a premyslenú filtráciu vyčistiť hudobné pozadie a pretransformovať ho do čierno-čiernej tmy. A z tejto temnoty potom s jasnosťou a výraznou prítomnosťou vychádzajú aj tie najjemnejšie signály, predtým prekryté ruchmi pozadia. Presne tak ako aj pri Accuphase.
Ale ktorý z uvedených zdrojov sa mi osobne páči viac? Ťažká otázka. Pokúsim sa odpovedať. Napriek tomu, že prevažne počúvam akustické žánre ako je klasika a jazz a dalo by sa predpokladať, že budem preferovať jemnosť podania detailu a jeho presné vykreslenie, kde má PS-1250 určite lepšie odvedenú prácu, zrejme by som siahol po GMG. Páči sa mi totiž jeho priamočiarosť, rýchlosť a brutálna sila. Všetky tieto atribúty dávajú hudbe výraz, život a strhujúcu magickú príťažlivosť. Čím to je? Opäť ťažká otázka s ešte ťažšou odpoveďou. Som toho názoru, že Accuphase má so spracovaním napájania akoby náročnejšiu prácu (úprava sínusovky a pod.), dáva si skrátka viac na čas, hrá sa a von pustí len to, čo je dokonalé na 100%. Naproti tomu cez GMG preletí napájanie rýchlosťou blesku spracované len na tú najnutnejšiu úroveň. Myslím si, že v tomto prípade sa dá pre vysvetlenie konštatovať poučka: „menej je niekedy viac“, alebo je to potvrdenie starého nepísaného pravidla o nedokonalej dokonalosti. Ešte raz zdôrazňujem, je to môj osobný názor založený na vlastných hudobných preferenciách a v žiadnom prípade ho nie je možné chápať ako kritiku. Je to skrátka len otázka hudobného vkusu.
Záver
GMG POWER HARMONIC HAMMER 3000P je bez pochýb špičkový sieťový filter použiteľný pre tie najnáročnejšie audio aplikácie, ale nie len pre ne. Jeho prínos ocení prakticky akékoľvek audio zariadenie ktoré bude ku nemu pripojené a aj jeho prostredníctvom mu umožní vydať zo seba absolútne maximum. A podľa mňa presne o to v tejto oblasti ide predovšetkým!
+ vysoký výstupný výkon
+ špičkové spracovanie
– bohužiaľ zodpovedajúca vysoká cena
Sieťový filter do recenzie poskytla spoločnosť audiofeel.sk
GMC POWER HARMONIC HAMMER 3000P technické parametre:
- Maximálny trvalý vstupný prúd: 12 A
- Menovité výstupné napätie: 230 V 50/60 Hz +- 10%
- Trvalý výstupný výkon: High Power Out 2100 Watt (9 A), Low Power Out 450 Watt (2 A)
- Maximálny príkon: 3000 VA
- Menovitý príkon bez zaťaženia: 13 Watt
- Rozmery (v x š x h): 150 x 450 x 410 mm
- Hmotnosť: 45 kg
- Cena: 13.800 euro