AIR TIGHT ATC-3 + AIR TIGHT ATM-300R
Delený elektrónkový zosilňovač
Ako to už v úspešných audio príbehoch býva, za ich zrodom stoja vždy silné osobnosti s víziou, v prípade predstavovaných produktov to bol Atsushi Miura a Masami Ishigura. Ich dlhoročné skúsenosti v práci v audio priemysle (Miura 30 rokov u spoločnosti Luxman) a ľahká dezilúzia z celkového smerovania tejto oblasti ich viedli v roku 1986 k založeniu spoločnosti A & M, ktorá sa dodnes zaoberá vývojom a výrobou zosilňovačov s označením AIR TIGHT. Ich cieľom je dodávať produkty, ktoré poskytujú poslucháčom čo najsilnejší a najvýraznejší zážitok z počúvania hudby a tejto hlavnej myšlienke je v spoločnosti podriadené úplne všetko – prísna selekcia súčiastok a výber len tých najkvalitnejších, dokonalá japonská ručná práca, prísna malosériová výroba a z nej plynúce aj dlhé dodacie lehoty – odo dňa objednania môže dodanie trvať aj 8 mesiacov. Predobraz predstavovaných komponentov uzrel svetlo sveta v roku 1998 (ATC-3), respektíve v roku 1999 (ATM-300), jedná sa teda dnes o generačných nástupcov časom dokonale preverených koncepcií.
Po vizuálnej stránke sa oba prístroje rozhodne na nič nehrajú, nenašli by sme tu žiadnu zbytočnú prvoplánovú ozdobnosť, vonkajší vzhľad vychádza len z funkcie a vnútornej topológie prístrojov, čo dokazuje aj ich výrazné nesymetrické optické pôsobenie. Aj napriek tomu sú oba nádherné! Bližší pohľad na spracovanie detailov ako aj kvalitu povrchovej úpravy tento prvotný dojem len podporí.
Predzosilňovač ATC-3 je svojimi rozmermi pomerne nenápadný, základom jeho skrinky sú pevné oceľové plechy, ktoré spolu s alumíniovým eloxovaným čelným panelom tvoria dokonalú faradayovu klietku a chránia tak veľmi účinne vnútorné komponenty pred elektromagnetickým smogom a ďalším potenciálnym rušením – zvlášť elektrónky sú na to mimoriadne citlivé. Plechové výlisky majú viacvrstvovú smaltovanú povrchovú úpravu za účelom zvýšenia tuhosti a rezonančnej odolnosti samotného materiálu – celkovo je skrinka naozaj mimoriadne tuhá a test poklopaním na jej horný panel to len potvrdzuje.
Na pravej strane predného panelu je umiestnený sieťový vypínač, ďalej nasleduje výrazný mechanický (!) regulátor hlasitosti, regulátor vyváženia Balance, prepínač režimu mono/stereo, prepínač pre ovládanie nahrávacej slučky Source/Tape a opäť výrazný mechanický (!) prepínač vstupov – Line 1 až 4.
Zadný panel obsahuje Euro konektor pre pripojenie sieťového kábla, dva páry RCA výstupných konektorov pre pripojenie výkonových zosilňovačov, štyri páry RCA linkových vstupov, monitorovaciu slučku a uzemňovací konektor.
Výrobca je ohľadom poskytovaných technických informácií pomerne skúpy, z toho čo oficiálne uvádza sa dozvedáme, že použitý potenciometer na reguláciu hlasitosti pochádza z dielne ALPS (plne zapuzdrený tienený mechanický (!) tisíc eurový RK-501), ďalej tu nájdeme nízkošumový zdroj, vysokokvalitné hlboko zlátené RCA konektory, jednu 12AX7 (ECC83) a dve 12AU7 (ECC82) elektrónky.
Už som to síce viac krát naznačil, ale je potrebné to opäť zdôrazniť – predzosilňovač nemá reguláciu hlasitosti ovládanú diaľkovo, je čisto mechanická a v prípade jej úpravy je potrebné vstať z pohodlia „počúvacieho“ kresla a urobiť to manuálne. Niekto by to mohol v dnešnej dobe označiť za extrémne konzervatívny až archaický prístup, podľa iných však svoju logiku má – snaha očistiť extrémne náchylné signálové cesty od akéhokoľvek rušenia má opodstatnenie aj v odstránení motorickej alebo elektronickej regulácie hlasitosti – túto problematiku zreteľne objasnil Charles Hansen z Ayre Acoustics pri opise koncepcie svojho predzosilňovača K1-xe, ktorý rieši reguláciu hlasitosti na diaľku taktiež zásadne atypickým spôsobom. Navyše ovládanie hlasitosti „natvrdo“ je pomerne typickým znakom aj ostatných špičkových japonských zariadení, Kondo Audio Note nevynímajúc, takže za mňa osobne to rozhodne ako problém nevnímam.
Výkonový zosilňovač ATM-300R pôsobí oproti predzosilňovaču predsa len o niečo atraktívnejšie, jeho vertikálna konštrukčná koncepcia mu v tom zásadne napomáha. Aj v tomto prípade tvorí základ prístroja skrinka tvorená kombináciou smaltovaných plechových výliskov a alumíniového predného panela. Ten má opäť na svojej pravej strane osadený sieťový vypínač, nasleduje podsvietené okienko ručičkového budíka, ktoré spolu s prepínačom Bias Test umožňuje kontrolu správnej činnosti výkonových elektrónok a ďalej dva regulátory Attenuator – každý pre jeden kanál – pre jemnú reguláciu výstupnej úrovne signálu.
Hornému panelu, kde sú osadené všetky komponenty, dominujú puzdra EI transformátorov – centrálny napájací od A & M a dva výstupné – jeden na kanál – od TAMRADIO (tamura corporation). Oba typy transformátorov znesú len tie najprísnejšie kritériá ako kvalitou mechanického spracovania (minimálny brum a rezonancie), tak aj v prípade tých výstupných v zhode ich parametrov. Aj z uvedeného vyplýva, že patria k tomu najlepšiemu a aj najdrahšiemu čo trh s komponentami ponúka, napríklad pár obdobných (nie však zhodných) výstupných transformátorov sa predáva za takmer 3000 euro – informácia pre tých, ktorí by sa snáď pozastavovali nad cenou tohto výkonového zosilňovača. Osadenie elektrónkami je viditeľné na prvý pohľad – 2 x ECC82, 2 x 12BH7A, jedna 5U4GB a dve výkonové 300B. Zosilňovač, ktorý som mal k dispozícii na test ja, mal na tejto pozícii osadené špičkové zákazkové japonské elektrónky Takatsuki 300B v cene 2000 euro za pár. V zadnej časti horného panelu sa nachádzajú WBT terminály pre pripojenie reprosústav, jeden pár RCA vstupných konektorov, poistkový terminál a konektor pre pripojenie napájacieho kábla.
Zosilňovač poskytuje výkon 9 Watt pri 8 Ohmoch na kanál, čo naozaj nie je veľa a predurčuje ho to na spojenie s reprosústavami, ktorých citlivosť presahuje 95 dB (v princípe to ale platí, s výnimkami, pre všetky elektrónkové zosilňovače). Klipsch Klipschorn AK5, ktoré mám k dispozícii ja, disponujú citlivosťou vyššou ako 104 dB a často sa prevádzkujú s elektrónkovými zosilňovačmi s ešte nižším výkonom, takže pohoda – len na to treba pri potencionálnom výbere AIR TIGHT pamätať.
Oba prístroje zdobí na čelnom paneli gravírovaná mosadzná doska s menom a označením typu, ktorá im dodáva na luxuse a akejsi vznešenosti a je to mimochodom aj ich jediný výhradne ozdobný prvok.
V mojej hudobnej miestnosti som duo od AIR TIGHT privítal s nadšením a aj veľkým očakávaním, jeho okamžité a bezprostredné zapojenie do zostavy bolo teda prirodzeným počinom. Zdrojom signálu bol gramofón KV Colossus ONE s ramenom KV Colossus ARM MD 12“ s prenoskou Ortofon Jubilee v kombinácii s elektrónkovým phono predzosilňovačom Audio Research PH3 SE (párované elektrónky Gold Lion). Ku reprosústavám Klipsch Klipschorn AK-5 bol ATM-300R pripojený kabelážou od Nirvana Audio S-L, prepojovacia bola Cardas Neutral Reference.
Počúvanie
Tak tu sa mi ale naozaj ťažko hľadajú tie správne slová. Skutočne neviem…… Táto kombinácia, ma totálne dostala a odrovnala, zrušila všetky moje predstavy, plány….. Sú to hneď takto na úvod opisu zvukových kvalít veľmi silné slová, možno až prehnané. Viem! Mal by som ako skúsený dlhoročný recenzent zachovať chladnú hlavu, odstup a byť nad vecou. Ja to viem! Ale aj tak si nemôžem pomôcť. Hudba, aj tá reprodukovaná, je o emócii a tú úroveň, ktorú mi sprostredkoval AIR TIGHT, mi skutočne nedovoľuje tváriť sa, ako by sa nič nedialo. Takže …….. prehlasujem s plnou vážnosťou aj zodpovednosťou, že som vo svojom audio živote ešte nepočul tak neutrálne, prirodzene, bez akéhokoľvek zafarbenia, vymýšľania alebo pridávania svojho technického ega, hrajúci zosilňovač. Má nejaký základný charakter? Nie, nemá! Jeho charakterom je hudba sama. A podáva ju s takou samozrejmosťou a ľahkosťou, až sa poslucháčovi nechce chvíľami veriť, či je to ešte stále reprodukovaný sen alebo už realita. Vedel som, že to bude silný zážitok, túto spoločnosť sledujem už dlhší čas a poznám aj hodnotenia ich produktov od kolegov recenzentov z celého sveta – všetky bez výhrad pozitívne. Ale až tak výrazne kladný dojem som naozaj nečakal!
Teraz trochu konkrétnejšie. Za tých pár dní som cez AIR TIGHT pretočil všetky zásadné tituly z mojej fonotéky, niektoré viac krát. Prevažne klasiku a jazz, to sú za mňa tie ideálne žánre na preverenie prirodzeného podania, tonálnej vyváženosti, naturálnosti, farebnosti, schopnosti zobrazenia priestoru a detailu.
Úvodná ouvertúra z opery Tannhäuser od Richarda Wagnera (Berlínska opera pod vedením Otto Gerdesa, vydavateľstvo Deutsche Grammophon) je považovaná za jeden z najkrajších a najmalebnejších operných vstupov. V úplnom úvode sa striedajú tichučko hrajúce plechové dychy so slákmi (kto by to od Wagnera vôbec očakával?) s postupnou hlasitostnou aj objemovou gradáciou celého orchestra! Zvuk je v každej polohe dokonale prekreslený, jemný, plynie ľahučko, nenútene, necháva vyniknúť harmónii melódií, jednoduchých, ale bravúrne skomponovaných! Autor sa tu hrá s poslucháčom a jeho emóciami ako mačka s myšou a slúži mu na to striedanie sily, mohutnosti a majestátnosti podania. Priestorové zobrazenie orchestra a neskôr sólistov aj celého ansámblu je excelentné a krásne čitateľné! Skvostný zážitok!
Opera Carmen od G. Bizeta (Metropolitná opera pod vedením L. Bernsteina, vydavateľstvo Deutsche Grammophon) je jednou z najznámejších a aj nahranejších opier vo svete. Jej melódie sú notoricky známe a v tej ktorej podobe ich pozná takmer každý. Orchester je aj tu vynikajúco vykreslený a rozvrstvený s perfektným zvládnutím výrazných dynamických špičiek. Vokál Marilyn Horne v známej „Habanera“ je jemný, čistý a dalo by sa povedať až milý, s nádherne prirodzeným až sladkým celkovým vyznením.
Aký je to však rozdiel oproti podaniu od Marie Callas (Callas á Paris, dirigent Georges Pretre, vydavateľstvo Vinyl Passion Classical)! Callasovej „Habanera“ je výrazná, sýta, šťavnatá a možno až vulgárna, pri jej „L´amour“ musí ísť Don José do kolien (a ja taktiež) aj keby sa mu nechcelo! Vrcholom je „Seguidilla“, čisté vzrušenie, zimomriavky, slzy v očiach, husia koža ……. tak toto je naozaj drsné! Bravó AIR TIGHT!
Jeden z nových remastrov od Deutsche Grammophon/Clearaudio, Dvořákov „Nový svet“ s dirigentom Rafaelom Kubelíkom (Berlínski filharmonici) je dôkazom toho, že ak sa vec zoberie za správny koniec, dá sa pri obnove nahrávky urobiť skutočne skvelá práca. Orchester je tu zobrazený s nesmiernou silou a vitalitou, striedanie jeho výrazných polôh s jemnými je vykreslené s absolútnou kontrolou a prehľadom. Exponované pasáže a fortissimá podporené plechovými dychovými nástrojmi a doplnené údermi na tympany – pam pam pam – dokážu zdvihnúť so sedačky aj podstatne tvrdšiu náturu ako som ja. V takto vykreslenej atmosfére opäť prichádza na podvedomé dirigovanie imaginárneho orchestra, ešte že som v hudobnej miestnosti úplne sám! Jedinečné a nezabudnuteľné!
Johnny Hodges s orchestrom a ich Blues A-Plenty (vydavateľstvo Verve) má hudobnú schému vystavanú okolo nesmierne emotívneho saxofónu. Jeho hra je vykreslená do úplne najjemnejších detailov s nádhernou analógovou koncovkou vo vysokých frekvenciách. Prirodzené podanie farby jednotlivých nástrojov, zvlášť sólového, vrátane slabučkého, sotva znateľného klopania jeho klapiek, ozvena dopadov paličiek na činel či lenivé dusanie kontrabasu vnášalo do hudby výrazne živý rozmer, podporený počúvaním v takmer temnej hudobnej miestnosti – mimoriadne silný zážitok!
Záver
Ako plus som dal aj vynikajúcu cenu. Možno si pri tom ťuknete na čelo: „Človeče, veď to stojí takmer 30.000 euro!“ Áno, to je pravda. Ale z absolútneho hľadiska je táto cena, v dnešnom svete špičkových audio komponentov, kde sa dá baviť aj o jej výrazných násobkoch, považovaná za ešte stále rozumnú a umiernenú. Cena nie je len vyjadrením hodnoty produktu. Vyjadruje aj pridanú hodnotu a výhodnosť. A tieto veličiny považujem v prípade dua od AIR TIGHT za absolútne! Som nesmierne vďačný, že som v jeho spoločnosti mohol stráviť svoj vymedzený čas. V hlbokej úcte sa skláňam pred týmito stojmi a nie len pre dokonalý hudobný prežitok. Výsledkom tých pár dní je aj nová vízia, smer a motivácia. Už viem kam sa chcem dostať a kam sa, verím, aj dostanem!
+ dokonalý zvukový zážitok
+ maximálne prirodzený prejav
+ excelentná detailnosť
+ vynikajúca cena
– nízky výstupný výkon obmedzuje použitie zosilňovača pre užšiu skupinu reprosústav
Zosilňovač do recenzie poskytla spoločnosť dreamaudio.eu
Technické parametre:
Predzosilňovač AIR TIGHT ATC-3
- Elektrónky: 1 x 12AX7, 2 x 12AU7
- Výstupné napätie: 2 V, max. 15 V
- Výstupná impedancia: odporúčané zaťaženie: celkové viac ako 47 Ohm
- THD: menej ako 0.01 %
- Vstupná citlivosť: 110 mV, (výstup 1 V)
- Odstup signál/šum: menej ako 90 dB
- Rozmery (v x š x h): 90 x 430 x 325 mm
- Hmotnosť: 8 kg
- Cena: 6.960 euro
Výkonový zosilňovač AIR TIGHT ATM-300R
- Výstupný výkon: 9 Watt na kanál (THD menej ako 10%)
- THD: 1 % (1 kHz/ 1 W / 8 Ohm)
- Vstupná citlivosť: 290 mV, (9 W)
- Faktor tlmenia: 7 (1 kHz / 1 W / 8 Ohm)
- Frekvenčný rozsah: 30 Hz – 40 kHz (- 1 dB / 1 W)
- Rozmery (v x š x h): 270 x 430 x 245 mm
- Hmotnosť: 24.5 kg
- Cena: 20.400 euro
- 22.200 euro s elektrónkami Takatsuki 300B