Finest Audio Show Vienna 2024

Cyklus jesenných výstav zameraných na špičkovú audio techniku zakončíme v blízkej Viedni, kde sa v dňoch 23. a 24. novembra konala „Finest Audio Show Vienna“. Výstava vo Viedni je pre našich audiofilov zaujímavá z viacerých hľadísk, jedným z dôležitých je určite blízkosť destinácie a samozrejme možnosť obzrieť si a vypočuť značky a kombinácie, ktoré sa u nás len veľmi komplikovane zídu pokope. Navyše je to aj potenciálny cieľ parádneho rodinného výletu spojený okrem kvalitného audio zážitku aj s prehliadkou nádherného historického centra mesta, alebo návštevou legendárnych vianočných trhov.

Ale späť k výstave a tak trochu z iného konca. Začiatkom roka sa totiž ku mne, ako členovi audio novinárskej obce, dostala šokujúca informácia, že v roku 2025 sa európsky sviatok všetkých audiofilov, výstava High End Mníchov, uskutoční posledný krát a od roku 2026 sa tento mamutí podnik presťahuje do Viedne pod názvom High End Vienna. Prvému pohľadu na oficiálny „newsletter“ som nevenoval zvláštnu pozornosť, jeho dôkladné preštudovanie mi však, ako sa hovorí, doslova „ustrelilo dekel“. A zrejme nielen mne, súdiac podľa reakcií okolitého sveta. Prečo? Aký to má dôvod? Je ním zmena majiteľa mníchovského výstavného komplexu, ktorý s ním má odlišný zámer a organizovanie tejto výstavy už v ňom skrátka nebude možné. Hľadanie náhradného riešenia pre organizátora, spoločnosti High End Society (mimochodom, na slovné spojenie High End spojené s organizáciou podobne zameraných podujatí má táto spoločnosť vlastnícke práva, tak pozor na to!), rozhodne nebolo jednoduché – aj vzhľadom k rozsahu výstavy – a jeho riešenie sa našlo až vo Viedni. Jedna etapa skrátka končí a druhá, verím ešte úspešnejšia, začína. Okrídlená fráza: „Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ!“, mi v tomto prípade dáva naozaj veľký zmysel.

Pre našich audiofilov má táto novinka rozhodne aj pozitívne znenie, logistika sa poriadne zjednoduší, veď je rozdiel cestovať napríklad 70 kilometrov z Bratislavy do Viedne, alebo takmer 700 do Mníchova, o potrebe, alebo skôr o nepotrebnosti ubytovania v hoteli, ak by sa išlo na výstavu na viac ako jeden deň ani nehovorím. Aj napriek tomu, že som zarytý tradicionalista a takýto typ zmien vôbec nemám rád, pozerám do budúcnosti tejto výstavy s nádejou a aj optimizmom. Viedenskú výstavu som totiž doteraz nenavštívil, tento rok som si ju však rozhodne nemohol nechať ujsť aj vzhľadom na to, že tá „veľká“ sa v roku 2026 odohrá práve v jej priestoroch.

Viedenská Finest Audio Show sa konala v obrovskom, super modernom a perfektne vybavenom komplexe s názvom Austria Center Vienna. Veľkorysý vstupný vestibul s interaktívnymi informačnými stenami, vynikajúco zvládnutá základná organizácia, rozľahlá šatňa, teplé bufety, moderné toalety na každom rohu (áno, aj to je veľmi dôležité), no a samozrejme veľké množstvo výstavných priestorov s podstatne kvalitnejšou základnou akustikou ako majú tie v Mníchove (pevné steny jednotlivých kójí a nie posuvné akusticky úplne nevhodné) s väčším množstvom salónikov. To všetko nové, krásne a čisté mi dáva do budúcnosti veľkú nádej, že to bude naozaj svetové!

Veľkosť komplexu sa však počas tejto výstavy prejavila aj zvláštnym pocitom, kedy rozľahlé komunikačné priestory a veľkorysé chodby pôsobili výraznou prázdnotou, ako keby sme sa ocitli omylom na úplne inom mieste – bolo to veľmi netypické. Viedenská výstava je skrátka regionálna a kapacitu ponúkanú centrom nedokáže ani zďaleka naplniť. Ak sem však zavíta celá Európa a trošku aj ostatok sveta, tak to bude úplne iná „pieseň“. Verím že grandiózna!

Jednotlivé hrajúce aj nehrajúce expozície boli rozložené na dvoch poschodiach okolo centrálneho vestibulu v pôdorysnom tvare trojuholníka, takže smerovanie bolo naozaj jednoduché a intuitívne. Z prízemia na poschodie a naopak sa dalo dostať množstvom výťahov a elegantnými pohyblivými schodmi.

Celkovo sa na výstave prezentovalo 33 vystavovateľov, ktorí obsadili 47 priestorov, nechýbali samozrejme ani predajcovia zvukových nosičov (s drvivou prevahou LP) a audio príslušenstva. Každá hrajúca miestnosť bola aspoň základne akusticky upravená, niektoré mali akustiku ošetrenú na profesionálnej úrovni a vo výsledku to bolo cítiť. Mojim osobným príjemným prekvapením bolo zistenie, že takmer v každej miestnosti bol ako hlavný zdroj signálu použitý gramofón, sekundoval mu, nie príliš úspešne stream, hrajúci CD prehrávač som nenašiel takmer žiadny. Toto zistenie bolo výraznou zmenou oproti výstave vo Varšave, kde síce bol gramofón všade prítomný, ale hral sporadicky (kde ale hral tak aj tam digitálu pekne „vyklepal“ zadok).

Aj Slovensko malo na výstave svoje priame zastúpenie – naše Dreamaudio – ktoré je aj vo Viedni ako doma (majú tu krásny showroom), sa prezentovalo v plnej paráde „veľkou“ zostavou. Druhým reprezentantom Slovenska bol môj dlhoročný kamarát Miroslav Maglen, ktorý mal ako zástupca rakúskej spoločnosti AudioTuning na starosti jednu hrajúcu miestnosť.

Viedenskú výstavu som opäť raz absolvoval s kolegom audiofilom Ľubomírom Dubánom. Som mu za jeho entuziazmus vďačný, dokázal totiž svojim nadšením vniesť energiu do môjho, tak trochu pohodlného audio života.

A teraz čo ma zaujalo:

High Tech informačná technológia kam sa len pozrieš…..

…s príjemným analógovým nádychom…

Rakúske reprosústavy Joseph Brodmann JB 205 v kombinácii s portugalskými elektrónkami Lunae Mons Research a skvostným gramofónom od Rui Borges. Túto expozíciu sme navštívili ako prvú, hral tam nejaký zúfalý stream (ktorý sa im navyše zasekol) a kvalita reprodukcie nezodpovedala v žiadnom prípade úrovni zostavy. Po krátkom krčení ramenami predvádzajúci prehodil na vinyl a situácia sa razom vyjasnila – Frank Sinatra vyrástol pred nami do životného rozmeru. Vynikajúce! Tento salónik sme navštívili ešte raz na konci našej cesty a opäť nás reprodukcia posadila „na zadok“, dirigent Georg Solti a jeho prevedenie Wagnerovej opery Valkýra bolo v podaní zostavy strhujúce!!! ….samozrejme z vinylu…

Rui Borges…

Perlisten a Krell…

Wilson Audio + VTL…

Skvostná zostava našich Dreamaudio, opäť raz nádherne prekreslený, vysoko analytický a extrémne čistý prejav. Treba pochváliť aj vhodný výber priestoru s vynikajúcou akustikou s ktorou sa chalani aj náležite pohrali…

Reprosústavy Zellaton so švajčiarskou elektronikou FM Acoustics a akrylovým zázrakom, gramofónom Vertere. Vynikajúci, jasný a výrazne dynamický prejav. V tomto salóniku sa s akustikou príliš nehrali, holé steny a minimum doplnkov opticky vyzdvihovali dôležitosť zostavy. Po zvukovej stránke však rozhodne skvelé divadlo…

Vertere RG-1 Reference Groove, cena 31.000 euro…

Aktívne repro ATC a opäť gramofón Vertere, hrajúci Sonny Rollins a jeho Way Out West ma natoľko zaujal, že som si LP obratom objednal…

Repro Marten a elektronika od Riviera Labs…

Americký gramofón Zavfino ZV-11X…

Kompletná zostava od talianskych Omega Audio Concepts…

Repro Elac, elektronika Chord, gramofón Clearaudio

Gramofón Reference Jubilee, tangenciálne rameno TT3 a MC prenoska Concerto V2, všetko od Clearaudio…

Dali, NAD, Octave…

Repro Aretai, monoblokové zosilňovače Electrocompaniet AW 300

Repro Audiovector + Primare…

Minimalistická zostava s veľkým zvukom: zosilňovač A1, repro LS3/5A a gramofón M8xTT, všetko od Musical Fidelity…

Gramofón Musical Fidelity M8xTT s prenoskou Pro-Ject Pick It 9 MC…

Silná dánska zostava známa už z výstavy vo Varšave: Ansuz, Aavik, Borresen, Axxess

Môj milovaný, La Platine Verdier…

Reprosústavy AdmiraVox s elektronikou Bricasti. Veľká zostava, veľká miestnosť, veľký zvuk…

Repro Harbeth, elektronika Manley Labs, gramo Michell Gyrodec…

Reprosústavy Russell K. RED150se, elektronika Rega…

Reprosústavy Robert Auer so streamerom a DAC od Ideon a zosilňovačom Solution 711. Extrémne rýchly, výrazný a čistý prejav…

Skrinky reprosústav Robert Auer majú základný skelet z tzv. „panzerholz“, teda pancierového dreva. Jedná sa o jeden z najtvrdších nesyntetických materiálov a v tejto hrúbke je údajne bežnou strelnou zbraňou nepriestrelný. Jeho tuhosť je naozaj úžasná, poklopanie na tento model nám to jasne demonštroval…

Repro Epos a slovenská elektronika Canor…

Horúca novinka od Revox, ich reinkarnovaný cievkový magnetofón B 77 mk3, bol šlágrom výstavy. Do miestnosti kde bol vystavený sa dalo dostať len s najkrajnejšou námahou, analóg je skrátka v kurze. Bohužiaľ s cenou 16.000 euro…

Traja kamaráti: Miroslav Maglen, Viktor Kubal, Ľubomír Dubán…

…a pohľad do blízkej budúcnosti…

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok