ZYX R50 Bloom 3
MC prenoska
Z, Y, X – teda čas, amplitúda a frekvencia – sú základné fyzikálne pojmy, bez ktorých by sme len veľmi ťažko mohli pochopiť procesy prebiehajúce v našom univerze. Výnimočnú dôležitosť týchto veličín, aplikovaných však na svet audio, vnímal aj Hisayoshi Nakatsuka, keď v roku 1986 založil rovnomennú spoločnosť, ktorej činnosť bola zameraná na vývoj a výrobu gramofónových prenosiek. Za dobu svojej existencie si spoločnosť ZYX a jej produkty získali výnimočnú reputáciu ako medzi audiofilmi tak aj medzi odbornou verejnosťou. O jej úspechoch svedčí množstvo prestížnych ocenení ako aj 15 registrovaných patentov práve z oblasti dizajnu gramofónových prenosiek.
Kompletná modelová rada MC prenosiek ZYX
Predstavovaná ZYX R50 Bloom 3 je v ponuke MC prenosiek spoločnosti definovaná ako základný model a k dispozícii sú jej dve verzie, s nízkym (0,24 mV) a vysokým výstupom (0,48 mV) – ja som mal k dispozícii od dovozcu na test verziu s výstupom nízkym. Prenoska sa dodáva v krabičke tvorenej kombináciou lakovaného dreva a akrylu, súčasťou balenia sú tri páry teflonových skrutiek v troch rôznych dĺžkach, matice, štetec na čistenie hrotu a výrazný plastový kryt hrotu prenosky. Krabička s prenoskou je navyše zabalená v elegantnom textilnom vrecúšku s psychedelickými grafickými vzormi – naozaj milé!
Prenoska pôsobí na prvý pohľad kompaktným až jednoduchým dojmom. Základom snímacieho systému je pevný rám zo špeciálne tvrdenej hliníkovej zliatiny, požiadavkou pri výbere tohto materiálu bola jeho odolnosť voči nežiadúcim rezonanciám zvlášť v oblasti vysokých frekvencií. Zároveň je však táto štruktúra aj dostatočne ľahká, aby svojou hmotou zbytočne nezvyšovala prenos spätnej kinetickej energie na snímací systém, ktorý je generovaný vertikálnym pohybom ramena. V našom prípade vychádza celková hmotnosť prenosky na hodnotu 5 gramov, čo sa dá považovať na naozaj nízku.
Snímací systém, alebo presnejšie povedané prevodník energie (z mechanickej na elektrickú) je v prípade Bloom 3 tvorený premyslenou geometriou sústavy cievok navinutých z drôtu s priemerom 0,003 mm štvorcového z bezkyslíkatej medi (6 desatinných miest), vo výsledku s nízkou základnou indukčnosťou. Všetky kovové súčasti prenosky – jadrá cievok, rám a pod. sú kvôli stabilizácii ich parametrov ošetrené kryogénnym procesom (vystavenie pôsobeniu extrémne nízkej teploty – 195 stupňov Celzia). Nemagnetické súčasti snímacieho systému prenosky a rámu zabraňujú tvorbe vírivých magnetických polí, ktoré by mohli nepriaznivo ovplyvňovať výslednú reprodukciu. Zároveň je uzemnenie všetkých kovových častí realizované tak, aby cievky pravej a ľavej strany generovali elektrický signál stále v rovnakom magnetickom poli – typické pre všetky MC prenosky ZYX triedy Ultimate Exceed. ZYX definuje výhody kompaktnosti magnetického poľa ľavého a pravého kanálu v akomkoľvek okamihu v zlepšenej priestorovej lokalizácii, zlepšenej detailnosti a celkovo prirodzenejšej reprodukcii.
Diamantový hrot (Line contact) s priemerom 0,1 mm je lepený na chvejku tvorenou opäť zo špeciálnej hliníkovej zliatiny s označením ALMg5 a má výrobcom deklarovanú životnosť 2000 hodín. Hrot je tvarom svojich bočných stien zarovnaný presne s osou chvejky a tým pádom aj tela prenosky čo napomáha jeho presnejšiemu a tesnejšiemu bočnému vedeniu v drážke, zároveň však kladie veľký dôraz na presné nastavenie prenosky v rámci geometrie snímania. Pracovný prítlaku je stanovený výrobcom v rozsahu od 1.7 do 2.5 gramu, pričom ako optimálna hodnota je odporúčaná na hodnotu 2.0 gramu. Pri tomto prítlaku zviera pomyselná spojnica bodu pružného uchytenia chvejky a špičky hrotu optimálny 20 stupňový uhol voči rovine LP a kolmica hrotu na túto rovinu je blízka požadovaných 92 stupňov. Toto správne zauhlovanie je samozrejme úzko spojené s nastavením vertikálneho snímacieho uhla ramena. Držať sa pravidla o rovnobežnosti osi ramena so snímanou rovinou je pre začiatok určite spoľahlivé vodítko. Aj tu však je dobré experimentovať a vyskúšať viac nastavení – v tomto prípade majú výhodu ramená, ktoré umožňujú plynulé nastavenie hodnoty VTA tzv. za „chodu“, tie sú však bohužiaľ doménou obvykle až tých najvyšších cenových kategórií. Druhou možnosťou je skontrolovať správne zauhlovanie hrotu voči základni elektronickým mikroskopom (tie jednoduché s možnosťou exportu obrázkov cez USB priamo do počítača sa dajú kúpiť už od 40 euro) a následným zmeraním uhla priamo na obrázku.
Správne zauhlovanie je potrebné nastaviť aj v horizontálnej rovine (azimut), kedy presná kolmica hrotu na snímanú rovinu je dôležitá s ohľadom na presluchy ľavého a pravého kanálu. Aj na tento parameter sa dajú použiť viaceré pomôcky, najjednoduchšia je kontrola zrkadlového odrazu a lomením hrán odrazeného obrazu, ktorý nám ukáže na ktorú stranu je prenoska a teda aj jej hrot naklonená. Optická kontrola je však naozaj len základná, nepočíta totiž s odchýlkou ktorá mohla nastať pri lepení hrotu na chvejku vo výrobe (môžu to byť až stupne) a teda ideálnym spôsobom je nastavenie opäť pomocou elektronických pomôcok – signálom z testovacej LP pripojenom na vstup do zariadenia Fozgometer V2, alebo analýzou na osciloskope. Mnohé ramená (napr. Rega) však tento parameter nastaviť neumožňujú a treba sa teda v tomto prípade spoľahnúť na presnosť geometrie prenosky z výroby.
Komplexné a presné možnosti nastavenia všetkých parametrov snímania, vrátane určenia presahu a nulových bodov, ponúka protraktor od Wally Tools, ktorý je dodávaný aj s výkonnou lupou. Tieto pomôcky samozrejme bežný užívateľ doma mať nemusí, určite by sa však mali nachádzať vo vybavení každého predajcu gramofónov a prenosiek. Iste, dalo by sa namietať, že v cenovej kategórii kde sa predstavovaná prenoska nachádza, sú takéto „obštrukcie“ zbytočné, je to však pravda len čiastočne. Aj keď kategória plus mínus 1000 euro za MC prenosku sa dá považovať za akúsi štartovaciu čiaru do už skutočne kvalitného sveta počúvania vinylu, práve ich do istej miery ešte stále kompromisná konštrukcia umožňuje častokrát správnym nastavením blízko optima dosiahnuť neslýchanú zvukovú kvalitu.
Zadný panel prenosky, v ktorom sú osadené zlátené výstupné terminály, je tvorený zmesou práškového skla a epoxidu. Celý snímací systém je vsadený do obalu z organického skla s jemným bledomodrým nádychom, ktorý dáva prenoske charakteristický vzhľad. Montáž prenosky na hlavu ramena sa realizuje dvoma priebežnými skrutkami s dlhým driekom. Je to pomerne prácny a nepraktický spôsob ktorý vyžaduje pevnú a citlivú ruku, osobne mám radšej, ak v ráme prenosky sú predpripravené závity. Preferujem čo najtesnejšie pritiahnutie prenosky ku hlave ramena (nič sa však nemá preháňať), aj v tomto prípade však existuje viac názorových prúdov, niektoré pripisujú viac alebo menej dotiahnutým skrutkám prenosky alebo ramena (ložiská a jeho uloženie) priamy vplyv na výslednú kvalitu reprodukcie. Je to už samozrejme na hrane alchýmie, ale prečo nie!
Prenosku ZYX R50 Bloom 3 som osadil na magneticky tlmené jednobodové dvanásť palcové rameno KV Colossus ARM MD 12“ namontované na gramofóne KV Colossus ONE, phono predzosilňovač bol Parasound JC 3 Jr. Pre porovnanie poslúžila MC prenoska Ortofon Jubilee. Celý komplet bol položený na antirezonančnej vzduchovej podložke KV Colossus AIR a magnetických „damperoch“ Levar Resonance od MAG Audio. Predzosilnenie mal na starosti Ayre K1-xe, výkon dodali na striedačku koncáky Ayre V5-xe a PrimaLuna EVO 400 do reprosústav Avalon Acoustics Arcus, alebo Klipsch Klipschorn AK-5. Signálová kabeláž bola Cardas Neutral Reference a výkonová Nirvana Audio S-L.
Prenoska prišla od dovozcu už mierne rozohraná, podľa jeho informácie mala „nabehaných“ približne osem hodín. To je samozrejme málo, podľa mojej skúsenosti trvá priemerná „burn in“ perióda minimálne päťdesiat hodín, lepšie však sto. Aj pri Bloom 3 bolo jednoznačne cítiť posun v kvalite reprodukcie, zvlášť v schopnosti rozlíšenia detailu, zlepšení mikrodynamiky a jej celkovej rýchlosti. Proces to bol však pozvoľný a dal sa vypozorovať len opakovaným návratom ku rovnakým titulom, ktoré boli s ňou prehrávané v skoršej minulosti.
V princípe sa dá zvuk Bloom 3 označiť ako vysoko univerzálny bez výraznejšieho inklinovania ku konkrétnemu hudobnému žánru, to v tejto kategórii považujem rozhodne za veľké plus. Zároveň však musím oceniť aj jeho štrukturálnu rovnováhu, kde ako hlavná zložka prevládala neutralita a snaha o prirodzený, v žiadnom pásme nezvýrazňovaný a ani zafarbený prejav. Celé zvukové spektrum je veľmi dobre čitateľné s vynikajúcou priestorovou lokalizáciou – tu prenoska naozaj pracuje vo všetkých troch osiach. Je pravdou, že má občas veľmi mierny sklon k celkovému analytickejšiemu prejavu, čo sa prejavuje v niektorých polohách chladnejším, alebo lepšie povedané suchším charakterom, v tejto kategórii to však považujem opäť za výraznú výhodu. Táto vlastnosť dáva reprodukcii dojem rýchlosti, znelosti a dynamiky, jej negatívom je samozrejme pomerne nekompromisný prístup ku menej kvalitným nahrávkam, ktoré sa s jej pomocou nemilosrdne odhalia. Ale tak už to skrátka chodí, kvalita si vyžaduje svoje!
Aj v prípade Bloom 3 som s jej pomocou pretočil všetky významné tituly z mojej fonotéky a musím uznať, že som nenašiel ani jeden ktorý by sa ku nej vyslovene nehodil.
Moja obľúbená LP „25“ Buena Vista Social Club (vydavateľstvo World Circuit) remastrovaná z pôvodných analógových pásov, je podaná s vynikajúcou dynamikou, ktorá dodáva jednotlivým akustickým nástrojom pocit živelnosti a energie. Údery na strunách sú živé a sýte s prirodzenou farebnosťou, hlas je decentný avšak čistý a jasný. Prenoska dokázala atraktívnym spôsobom zobraziť aj objem akustického priestoru s jasne čitateľným rozložením jednotlivých hudobníkov.
Harry Belafonte a jeho živé vystúpenie v Carnegie Hall, (vydavateľstvo RCA Victor, Living Stereo) je považované za kvalitatívne jednu z najlepších, ak nie vôbec najlepšiu analógovú nahrávku – mimochodom písal sa rok 1959. Tento dvoj album je evergreenom pri všetkých možných aj nemožných audio testoch a som presvedčený o tom, že nechýba vo fonotéke takmer žiadneho fanúšika gramofónov a vinylu. Belafonteho vokál, okolo ktorého je celá hudobná schéma vystavaná je prezentovaný s vynikajúcou kresbou, jeho výrazné nástupy sú silné, avšak vždy dokonale upratané, hladké a jemné. Farba jeho nezabudnuteľného hlasového prejavu je zobrazená plasticky a podmanivo, schopnosť zobrazenia aj najjemnejšieho záchvevu alebo frázy je mimoriadne atraktívna. Orchester hrajúci v pozadí je vynikajúco odseparovaný s jasne sledovateľným rozmiestnením. Aj tu zaujme veľmi dobré zobrazenie objemu koncertného priestoru s jeho ozvenou aj spontánnymi reakciami obecenstva.
Kompilácia Elac k jej 95 výročiu (vydavateľstvo inakustik, 45 ot.) je taktiež vďaka svojej ultimatívnej kvalite jednotlivých nahrávok na preverenie zvukovej kvality audio systému ideálna. Requiem Pie Jesu od Johna Ruttera (pôvodná nahrávka od Reference Recordings) je v sile svojho výrazu, objeme a mohutnosti skutočnou lahôdkou. Sólový ženský vokál zobrazený v presnom prostriedku hudobnej scény má dokonalú čitateľnosť bez akéhokoľvek náznaku ostrosti alebo prezentnosti, jeho koncovka je jemná a čistá s nádychom nábožného pátosu. Zbor v pozadí dodáva scéne na výraznom objeme, jeho členenie na mužskú časť spievajúcu viac vpravo a ženskú zas viac doľava je zreteľné a jasné. Objem scény je podporený spodnými hlbokými oktávami organu s výraznými rezonanciami až kolísavým vlnením, čo dodáva ukážke skutočne mimoriadny výraz.
Druhá ukážka z albumu, známa Liberty od Anette Askvik je prezentovaná nesmierne citlivo s vokálom prekresleným do tých úplne najjemnejších podrobností. Jeho akustický priebeh v celom rozsahu žiari čistotou a svetlom a ja verím, že toto bol aj skutočný pôvodný zámer vyznenia pri jeho nahrávaní. Elektronické zvuky, ktoré sa niekedy zdanlivo náhodne nesú priestorom sú šťavnaté a sýte, rôzne rytmické podprahové variácie hlavne v prvej časti skladby jej dodávajú magicky étericky efekt.
Ultimate EX Astro, cena 9.325 euro
Mám svoje vysnívané prenosky, ktoré by som raz chcel vo svojom systéme používať. Niektoré som mal možnosť počuť, niektoré vidieť a o niektorých len čítať. V tejto oblasti je veľmi ťažké získať osobnú skúsenosť vzhľadom na ich problematickú dostupnosť a mechanickú náchylnosť. Túžim po Ortofon MC Anna Diamond, Grado Epoch 3, alebo Lyra Atlas Lambda. Viem, sú to prenosky, ktoré stoja na opačnom konci cenového aj kvalitatívneho rebríčka ako je predstavovaná Bloom 3. Tak prečo to spomínam? Lebo kvalita reprodukcie a základné charakterové vlastnosti, ktoré mi ponúkla nielen že sa výrazným spôsobom vymykali cene za ktorú sa predáva, ale otvorila mi obzor aj iným, celkom neočakávaným smerom. Teraz viem, že by som ku mojej „svätej trojici“ ako štvrtý zaradil aj vysoký model od ZYX – že by Ultimate Exceed Astro? Ubezpečujem Vás, že je to naozaj významná česť pre každého adepta byť zaradený na tento môj osobný tajný zoznam! Samozrejme žartujem a preháňam! Alebo možno aj nie….
Záver
Bloom 3 od ZYX je v každom ohľade výnimočným produktom. Iste, má ako každá výrazná individualita svoj vlastný názor, charakter, náturu. Osobne preferujem rýchlosť, emóciu, drámu a to všetko ona má. Navyše aj jej základná zvuková štruktúra, položená na neutrálnom prejave, je môjmu vnímaniu sveta audio mimoriadne blízka. Naopak, čo nemám rád, je príliš jemný, alebo výrazne „farebný“ zvuk, považujem totiž tieto dve vlastnosti za súčasť účelového skresľovania reality. Takto skutočný svet nevyzerá! A ani ten audio! A Bloom 3 ho ukazuje v tom pravom svetle. Jej prejav je priamočiary, jasný, chvíľami zamatovo hladký, ale keď je treba aj tvrdý a drsný, tak ako všetko okolo nás. Ktosi niekde napísal, že Bloom 3 je dverami do špičkového sveta vinylu. Správne! Ja by som však išiel možno ešte ďalej a výrok poopravil: skôr bránou doširoka otvorenou!
+ neutrálny prejav
+ vynikajúca detailnosť a čitateľnosť zvuku
+ vyvážená univerzálnosť prejavu
+ vynikajúca cena
– prácny spôsob montáže prenosky na rameno
Prenosku do recenzie poskytla spoločnosť audiofeel.sk
MC prenoska ZYX R50 Bloom 3 | Technické parametre:
- Frekvenčný rozsah: 20 Hz – 20 kHz
- Separácia kanálov: viac ako 30 dB (1 kHz)
- Rozsah prítlaku: 1.7 až 2.5 gramu
- Odporúčaný prítlak: 2.0 gramu
- Vnútorná impedancia: 4.0 Ohm
- Zaťažovacia impedancia: viac ako 100 Ohm
- Hmotnosť: 5 gramov
- Cena: 950 euro – 1.018 euro (podľa typu výstupu)