Harbeth Super SHL5plus XD
Stojanové reprosústavy
Spoločnosť Harbeth Acoustics bola založená v roku 1977 H. D. Harwoodom, ktorý svoje skúsenosti a technický talent rozvíjal počas dlhoročného pôsobenia na pozícii technického inžiniera vývojového oddelenia v britskej BBC. So svojim tímom sa okrem iných významných aktivít podieľal na vývoji špeciálneho polypropylénového materiálu, ktorý sa dodnes používa na výrobu membrán pre stredobasové a basové meniče. Po jeho odchode z BBC sa rozhodol venovať vývoju a výrobe reprosústav tentokrát vo vlastnej réžii a následnému zrodu Harbeth Acoustics už nestálo nič v ceste. Za dobu svojej existencie sa spoločnosť dopracovala ku unikátnemu technickému riešeniu reprosústav s neopakovateľným zvukovým prejavom a ľahko rozpoznateľným dizajnom.
Predstavované Harbeth SHL5plus XD pôsobia vizuálne extrémne nenápadne a niekto by mohol ich vzhľad ohodnotiť až ako zastaralý, skrátka je to taký klasický „old school“ dizajn. Samotná ozvučnica atypicky výrazných rozmerov je tvorená rámom bočných, vrchnej a spodnej steny a montovanou prednou a zadnou platformou, spojovacie komponenty vo forme klasických samorezných skrutiek sú priznané – v zadnej časti v zinkovanej úprave, v tej prednej v úprave čiernej. Tuhosť tejto štruktúry nie je nijako výrazná a poklopanie na steny vydáva pomerne výrazný dunivý zvuk. Obvodové steny vnútra skrinky sú tlmené pásom hustého molitanu, zadná stena je vylepená bitúmenovým pásom, vnútorný objem nie je vytlmený vôbec. V porovnaní s konkurenčnými výrobcami je toto spracovanie naozaj „sparťanské“, zodpovedá však do bodky firemnej konštrukčnej filozofii a zároveň zohľadňuje aj určitú požadovanú rezonančnú kooperáciu samotnej ozvučnice v rámci vyladenia celkového výsledného charakteru zvuku. Na zadnej stene sa z vnútornej strany skrinky nachádza frekvenčná výhybka, ktorá priamo prechádza do celokovových terminálov. Prepojenia medzi výhybkou a meničmi je realizované prostredníctvom kabeláže Blue OFC od spoločnosti Van Damme. Krycia textilná mriežka má rám zo subtílnej oceľovej pásoviny, ktorej okraj presne a s dostatočnou tuhosťou zapadne do úzkej štrbiny v prednej stene ozvučnice – chválim.
Pod mriežkou sa na prednej stene ozvučnice v jej spodnej časti nachádza jednoduchý, asymetricky umiestnený basreflexový otvor, ktorý je približne v polovici svojej hĺbky tlmený molitanovým prstencom. Aj keď pohľad na tri meniče navodzuje dojem z trojpásmovej konštrukcie a tak ju aj v technickom popise spoločnosť Harbeth Acoustics označuje, jedná sa v tomto prípade o tak trochu o atypické riešenie. Horné dva meniče totiž tvoria tandemový systém tvorený klasickým výškovým meničom s priemerom alumíniovej kaloty 25 milimetrov a horným, tzv. „super“ výškovým, s priemerom alumíniovej kaloty 20 milimetrov, ktorý svojim pracovným rozsahom dopĺňa rozsah výškového o najvyššie frekvencie. Stredobasový menič s priemerom membrány 200 milimetrov pochádza komplet z firemnej dielne a nesie označenie Harbeth Radial 2TM. Jeho membrána je patentovaným dielom vývojového oddelenia Harbeth Acoustics a je tvorená z extrémne tuhého, avšak veľmi ľahkého, vákuovo tvarovaného fóliového plastového materiálu, ktorý vo výsledku poskytuje tomuto meniču nesmiernu presnosť a extrémnu rýchlosť odozvy na signál.
Dokonalé zladenie jednotlivých meničov do kompaktného celku má na starosti precízne navrhnutá frekvenčná výhybka, ktorá je označovaná aj ako „super priechodná“ a ktorá kladie prechádzajúcemu signálu len minimálny odpor. Vďaka takto koncipovanej výhybke je možné SHL5 prevádzkovať aj napriek ich pomerne nízkej citlivosti (86 dB) aj s nie príliš výkonným zosilňovačom, napríklad elektrónkovým.
K reprosústavám sa dodávajú na želanie aj originálne stojany v čiernej povrchovej úprave, ktoré svojou výškou umiestnia oba výškové meniče do optimálnej „počúvacej“ úrovne poslucháčovho ucha. Svoj základ majú tvorený z MDF profilov so štvorcovým prierezom a tvoria spolu tuhý a dostatočne priezvučný rám. Sú stabilné, elegantné a vynikajúco spracované a aj napriek vyššej cene ich osobne považujem za ideálny doplnok ku týmto reprosústavám.
Reprosústavy Harbeth SHL5plus XD som skúšal ako s elektrónkovým koncovým zosilňovačom PrimaLuna EVO 400, tak aj s tranzistorovým Ayre V5-xe, oba v spolupráci s predzosilňovačom Ayre K1-xe. Zdrojom signálu bol gramofón KV Colossus ONE, po novom osadený už dvomi ramenami. Kratšie 9 palcové KV Colossus MD s prenoskou Ortofon Jubilee bolo pripojené na predzosilňovač Parasound JC3 Jr. a dlhšie 12 palcové KV Colossus MD s legendárnou (k 90. výročiu spoločnosti v limitovanej sérii 400 kusov) prenoskou Ortofon MC A 90 napojenou na predzosilňovač Audio Research PH3 SE. K reprosústavám viedli na striedačku medené káble od Nirvana Audio S-L, alebo strieborné KV Colossus 6AW, signálová bola Cardas Neutral Reference a XLO Signature.
Počúvanie
S reprosústavami Harbeth SHL5plus XD (to je ozaj komplikované označenie), respektíve s ich predchodcami v podobe modelu HL5plus XD som sa stretol a dôkladnejšie zoznámil asi pred štyrmi rokmi počas ich podrobného testu, kedy ma po zvukovej stránke zaujali natoľko, že som ich reprodukciu označil za jeden z mojich najvýraznejších audio zážitkov. Ich charakter som si aj po tých rokoch pamätal a bol som teda mimoriadne zvedavý ako sa uvedú v mojom osobnom hudobnom priestore, ale hlavne či dokážu nadviazať a potvrdiť získanú reputáciu.
Obľúbený album Somethin´ Else od Cannonball Addreley (vydavateľstvo Vinyl Passion) si sadol s SHL5 úplne dokonale. Vynikajúca, krištáľovo čistá nahrávka dala vyniknúť zmyslu reprosústav pre presné vykreslenie priestoru hudobnej scény a umožnila im predviesť sa pri detailnom zobrazení jednotlivých hudobných nástrojov. Všetky boli krásne čitateľné vrátane svojich ostro vyrezaných okrajov, avšak zároveň stále pevnou súčasťou hudobného celku. Zvlášť pôsobivé bolo zobrazenie kontrabasu Sama Jonesa. Dokonalú kresbu narysovanú do najmenších podrobností vrátane realistického objemného tela a drnčania strún jemne podladeného hudobného nástroja som mal pred sebou ako na dlani.
Saxofonista Johnny Hodges a jeho orchester sa skvostne uviedli na známom albume Blues A-Plenty (vydavateľstvo Verve). Aj táto po technickej stránke špičková nahrávka dokázala vytiahnuť z reprodukčného reťazca na konci s SHL5 nesmierne expresívny zážitok, samozrejme v pozitívnom zmysle slova. Dokonalé prekreslenie hudobnej scény je aj tu prvým dojmom, ktorý si poslucháč uvedomí. Za ním kráča, ako aj v prípade predchádzajúcej hudobnej ukážky, obdiv nad kompaktnosťou a prekreslenosťou hudobnej scény, zvlášť v oblasti nízkych frekvencií. Pomalšie tempo jednotlivých skladieb, avšak s omnoho silnejším vnútorným emotívnym nábojom, dáva vyniknúť jemným detailom, ktoré sú v tomto prípade ešte viac prítomné a hmatateľné. Hodgesov sólový saxofón je brilantný, má ostrú, zvonivú zlatú farbu, avšak vždy s jemnou a mäkkou analógovou koncovkou.
Čajkovského 2. symfónia v prevedení londýnskych filharmonikov pod vedením famózneho Mstislava Rostropoviča (vydavateľstvo EMI, japonský pressing) mi dorazila krátko pred príchodom SHL5 do hudobnej miestnosti, takže som si ju ich prostredníctvom vypočul premiérovo po prvý krát. A aký to bol zážitok! Mám rád rezkú, vpred ráznymi krokmi napredujúcu muziku, pestrú, rytmickú, dramatickú a týchto charakteristík sa mi tu dostalo v miere vrchovatej. Opäť raz skvelo zobrazený priestor hudobnej scény rozprestierajúci sa mimo rozsahu vymedzenom reprosústavami s vynikajúcou čitateľnosťou, toto je evidentne veľmi silná stránka týchto reprosústav. Autor v symfónii bohato využíva rytmické nástroje (bicie, tympany, činely, ….) na podporenie a zdôraznenie dramatického hudobného efektu, ktorý dokázali SHL5 skutočne efektným spôsobom poslucháčovi sprostredkovať. Aj napriek mohutnosti spodného pásma nebol cítiť v tomto smere žiadny výraznejší pretlak alebo snaha o maskovanie pásiem ostatných, hudobná scéna bola nádherne prekreslená a vyvážená. Vynikajúco bola zvládnutá aj rýchlosť a údernosť prudkých nástupov a čitateľnosť diela v najexponovanejších pasážach. Plechové dychy sú výrazné a silné s jemnejším a mäkším zakončením, v tomto prípade by som možno uvítal o niečo viac otvorenejší a drsnejší koniec. Ale to už je skutočne len otázkou osobného vkusu.
Harbeth SHL5 si v princípe rozumejú veľmi dobre s „lampami“ aj s tranzistormi a vďaka ich špecifickému zvukovému ladeniu až tak zásadný rozdiel, ako býva obvyklý medzi týmito dvoma protikladmi, nebol citeľný. S tranzistormi boli SHL5 o máličko pevnejšie na base, ktorý je vo všeobecnosti naozaj hlboký a objemný a možno získali nepatrne na rýchlosti a údernosti. Elektrónky dodali reprodukcii jemnosť, plasticitu, naturálnu farebnosť a ešte o niečo viac pokoja a uhladenosti. Je to teda tak ako niečo za niečo, len s tým rozdielom, že v tomto prípade sú obe možnosti definované ako vynikajúce a sú skutočne len otázkou hudobných preferencií poslucháča. Ja som paradoxne, aj napriek tomu že som extrémny fanúšik elektrónok, mierne inklinoval pri SHL5 ku spojeniu s tranzistorom. S ním mal celkový prejav predsa len o niečo väčší drajv.
Záver
Dá sa jednoznačne konštatovať, že Harbeth SHL5plus XD sú typickým zástupcom zvukového charakteru, ktorý sa v určitých kruhoch zvykne označovať aj ako „anglický“. So to vyslovení gentlemani, slušne vychovaní, uhladení s vynikajúcimi spôsobmi. Zachovávajú pokoj, kontrolu a dekórum za každých okolností a hlavne sú v každej situácii mimoriadne príjemnými a univerzálnymi spoločníkmi. Dokážu sa aj rozvášniť, ale nikdy to nie je nekontrolovaný výbuch emócií. Aj v tomto prípade si zachovávajú elegantnú dôstojnosť, sú vždy príjemné, vrúcne, uhladené a dalo by sa povedať až priateľské!
+ mimoriadne príjemný uhladený a muzikálny zvuk
+ výkonovo nie veľmi náročné na pripojený zosilňovač
+ žánrovo univerzálny prejav
– pre niekoho archaický vzhľad
Reprosústavy do recenzie zapožičala spoločnosť duban.sk oficiálny dovozca produktov Harbeth Acoustics pre Slovensko.
Harbeth Super SHL5plus XD | Technické parametre:
- Konštrukcia: 3 pásma s basreflexom
- Použité meniče: 200 mm stredobas Harbeth Radial 2
- 25 mm kupolový tweeter chladený ferrofluidom
- 20 mm kupolový Super tweeter
- Frekvenčný rozsah: 40 Hz – 20 kHz (+-3dB), merané s nasadenou mriežkou
- Impedancia: 6 Ohmov
- Citlivosť: 86 dB
- Odporúčaný zosilňovač: od 25 W na kanál
- Rozmery (v x š x h): 635 x 322 x 300 mm
- Hmotnosť: 15.8 kg
- Prevedenie povrchovej úpravy: Rosewood
- Walnut
- Cherry
- Cena: 6350 euro
- Cena stojany: 1150 euro