RDacoustic EVO-3

Antirezonančné podložky

Svet HiFi je plný novodobých zvestovateľov pravdy, samozvaných teoretikov, zaklínačov hadov a pokútnych predavačov zázračných riešení na neexistujúce problémy. Je až na počudovanie, aký obrovský priestor dokáže poskytnúť táto, v podstate pomerne exaktne definovaná oblasť, tým najpodivnejším individualitám. Stretávam sa s nimi po celý život a musím povedať, že sú to vlastne veľmi zábavní a obohacujúci ľudia, aspoň je o čom za dlhých zimných večerov hovoriť. Len sa s nimi netreba pustiť do „odbornej“ diskusie, tam je väčšinou u súdneho fanúšika HiFi dobrá nálada obratom vystriedaná rozmrzenosťou nad toľkým nepochopením fungovania sveta. Jeden príklad za všetky, mám známeho, ktorý je doslova posadnutý nekonečným experimentovaním až na hranici mimo zmyslového vnímania a voodoo s cieľom dosiahnutia čo najlepšieho zvuku. Raz sa mu prisnilo o ideálnych reprosústavách z hliny (áno, čítate správne), presne si zapamätal ich tvar a bol ochotný sa pustiť bezodkladne do práce na ich konštrukcii. Vtipné, nie?

Uznávam, je to netypický úvod recenzie. Audio príslušenstvo je však podobnými individualitami jednou z najviac vyťažovaných oblastí s nápadmi od výmyslu sveta avšak v mnohých prípadoch bez akéhokoľvek racionálneho základu. Preto sa osobne vždy snažím pristupovať k hodnoteniu čohokoľvek, zvlášť z tejto oblasti, bez prehnaných prvotných emócií a očakávania neočakávaného a verím, že sa mi to aj darí – pomáhajú mi v tom okrem iného aj dlhoročné skúsenosti. Mám rád ak je všetko, alebo aspoň väčšina tvorivej filozofie posadená na aspoň akom takom logickom a technickom základe a ľudské podvedomie (nevedomie) do tohto procesu vstupuje naozaj len okrajovo. Nesmierne ma teší, že predstavované antirezonančné podložky EVO-3 sú práve typickým zástupcom tej logickej, racionálnej a z môjho pohľadu aj správnej cesty.

Česká spoločnosť RDacoustic so sídlom v Rožnově pod Radhošťem sa zaoberá, ako napovedá už aj jej názov, predovšetkým návrhom a výrobou komponentov za účelom akustických úprav priestorov – majú v ponuke viac typov akustických panelov, každý so špecifickými parametrami, určením, aj dizajnovým spracovaním, tak ako je to v tomto prípade aj nevyhnutné, častokrát podľa individuálnych požiadaviek zákazníka. Zároveň má RDacoustic v ponuke aj reprosústavy (na ich vlajkovú loď Evolution som mimoriadne zvedavý), sieťové filtre, elektrónkový zosilňovač, sieťovú aj signálovú kabeláž a napájaciu rozvodnicu. A jednou z noviniek v ich ponuke sú aj predstavované antirezonančné podložky.

A aká je vlastne úloha týchto zariadení? Odmyslime si situáciu, že naša hudobná miestnosť sa nachádza v tesnej blízkosti cesty pre nákladné vozidlá, kameňolomu, alebo na aktívnom seizmickom území a teda riešenie nežiadúcich rezonancií prichádzajúcich z vonkajšieho prostredia je akútnou záležitosťou. Samozrejme tu sú bežné antirezonančné prvky zbytočné – riešenie tejto situácie je mimo ich pracovného rozsahu aj schopností. Prečo to spomínam? No, stretol som sa totiž už aj s takýmto postrehom ……..

Späť do reality. Antirezonančné podložky v akejkoľvek forme majú za úlohu riešiť situáciu parazitných, teda nežiadúcich rezonancií, nachádzajúcich sa priamo v hudobnej miestnosti a to ešte navyše v spojení s konkrétnym audio komponentom. Tieto rezonancie sú spôsobené väčšinou samotnou funkciou zvukovej zostavy, v najvyššej miere samozrejme reprosústavami. Masa vzduchu, ktorou neustále pohybujú sa prenáša nielen k ušiam poslucháča, ale aj na všetko ostatné v miestnosti, vrátane audio komponentov a svojou energiou ich, síce v minimálnej, ale pozorovateľnej miere ovplyvňujú. Tento druh vibrácií spôsobuje drobné elektrické zmeny v obvodoch komponentov (piezo efekt, mikrofónický efekt a pod.), ktoré sa následne dostanú do signálovej cesty až k poslucháčovi. Výsledkom môže byť mierne rozostrenie reprodukcie, jej menej zreteľná priestorová identifikácia, slabšia priebojnosť vyšších frekvencií a celkovo menšia energia prejavu. V prípade gramofónu môže dôjsť ku generovaniu akustickej spätnej väzby, čo je po zvukovej stránke veľmi nepríjemná záležitosť. Neexistuje však žiadny etalón ani presné odporúčanie ako s týmito nežiadúcimi efektami naložiť, každý komponent na ne totiž reaguje inak a záleží len od kvality jeho mechanického spracovania a celkovej rezonančnej odolnosti.

Podložka EVO-3 je na prvý pohľad jednoduché zariadenie. Tvoria ho dva protiľahlé disky z frézovaného a lešteného duralu s následnou galvanicky nanesenou povrchovou úpravou v dvoch vrstvách – meď a nikel, ktorý je vo finálnej fáze vytvrdený za pôsobenia teploty 600 stupňov celzia. Rezonančným aktívnym prvkom každej podložky sú tri guličky, ktoré sú osadené v presných miskách vyfrézovaných vo vnútorných stranách protiľahlých diskov. Aj tu je kladený extrémny dôraz na povrchovú čistotu samotných misiek, ich dokonale hladký povrch kladie guličkám minimálny odpor a umožňuje im aj ten najjemnejší všestranný pohyb – a to je v podstate aj hlavná funkcia zariadenia. Oba disky sú vzájomne voľne spojené imbusovou skrutkou, ktorá excentricky dáva možnosť pohybu hornej platformy voči spodnej, správna vzdialenosť medzi oboma diskami je veľmi dôležitá, ba povedal by som až kritická, jej hodnota totiž určuje práve optimálnu rezonančnú odolnosť systému. Proti individuálnym „ladičom“ a všelijakým špekulantom je preto hlavica skrutky proti nežiaducej manipulácii zaliata epoxidovou živicou. Správne!

Výrobca ponúka dva typy podložiek EVO-3, ktoré sa odlišujú v princípe len typom materiálu použitej guličky – zirkónium (biela) a nitrid kremíku (čierna). Z chemického zloženia oboch materiálov plynie aj ich odlišný rezonančný potenciál. Zirkónium je kovový prvok so strednou tvrdosťou s vysokou chemickou stálosťou, vynikajúcou odolnosťou voči korózii a enormnou teplotnou zaťažiteľnosťou. Naproti tomu nitrid kremíku je extrémne tvrdý, tvarovo stály a taktiež vysoko teplotne odolný materiál. Oba typy podložiek majú teda svoje špecifické rezonančné ladenie, ktoré plynie práve z kombinácie materiálu guličky a disku. Výrobca pripisuje na základe širokého testovania kremíkovej aplikácii prínos v podobe spevnenia basovej zložky, zlepšenia priestorovosti a vyššej transparentnosti vokálov, zirkóniovej aplikácii zase vyšší dôraz na stredných a vyšších kmitočtoch. Je tu aj odporúčanie v podobe vhodnosti použitia pre typ zariadenia – kremík preferujú elektrónky, zirkón tranzistory. Mám k dispozícii oba typy zariadení, takže som naozaj zvedavý, aká bude realita.

Maximálne zaťaženie na jednu podložku výrobca v oficiálnych parametroch neuvádza, z neoficiálneho zdroja mám informáciu, že boli testované až na zaťaženie 140 kg, čo bezpochyby vyhovie takmer každej audio aplikácii.

Celkové spracovanie EVO-3 je skutočne príkladné a znesie aj tie najprísnejšie kritériá, od prvého poťažkania v ruke bolo zrejmé, že sa jedná o kvalitný výrobok. Každá podložka je balená samostatne v elegantnej kartónovej krabičke a teda sú dostupné po jednotlivých kusoch, na rozdiel od obdobnej konkurencie, ktorá dodáva podložky väčšinou v setoch. Považujem to za veľkú výhodu zvlášť pri neskoršej potrebe doplnenia jednej, alebo dvoch podložiek do existujúceho systému. Cenová hladina v ktorej sa podložky dodávajú sa dá smelo označiť za bezkonkurenčnú, obdobné systémy sa u iných výrobcov nachádzajú v minimálne dva krát vyššej úrovni. Verím a dúfam, že sa výrobcovi podarí aj napriek neustále rastúcim výrobným nákladom takto skvelo nastavenú predajnú cenu udržať.

  • Zdroj signálu: Gramofón KV Colossus ONE s ramenom KV Colossus 9“ MD a ramenom KV Colossus 12“ MD
  • Gramofónové prenosky: DS Audio 003, DS Audio E3, Kuzma CAR-40, Ortofon Jubilee, Ortofon MC A90
  • Phono predzosilňovač: Audio Research PH3 SE, Parasound Jc3. Jr., DS Audio 003 + E3
  • Zosilnenie: predzosilňovač Ayre K-1xe + elektrónkový výkonový zosilňovač PrimaLuna EVO 400
  • Reprosústavy: Klipsch Klipschorn AK-5, Avalon Acoustisc Arcus
  • Kabeláž: signálová Cardas Neutral Reference, XLO Signature, výkonová Nirvana Audio S-L.
  • Doplnky: pod gramofón antirezonančné magnetické podložky MAGAUDIO Resonance a vzduchová podložka KV Colossus AIR

V princípe sa seriózna metodika používaná pri testovaní vplyvu audio príslušenstva rovná akémusi reverznému postupu. Zariadenie sa osadí a nechá pôsobiť na zostavu aj myseľ poslucháča dlhšiu dobu, otázka navyknutia si na novinku v systéme je veľmi dôležitá, odfiltruje prvopočiatočnú emóciu a očakávanie zmeny. Po čase sa zariadenie odstráni a teda je možné na zmenu reagovať bezprostrednejšie a aj ju objektívnejšie zhodnotiť, častokrát sa totiž stáva, že „prínos“ bol vlastne krokom naspäť. Bleskové striedanie príslušenstva vrátane kabeláže podľa môjho názoru ku objektívnemu výsledku nevedie, ľudskej mysli stačí, že tam skrátka zmena je a s tým si vystačí, psychoakustika je skrátka potvora.

Sú však aj výnimky potvrdzujúce pravidlo a musím konštatovať, že jednou z nich sú práve podložky EVO-3. Od ich osadenia bolo okamžite evidentné, že ich vplyv na výsledok sa v žiadnom prípade nebude rovnať nejakej bezvýznamnej štatistickej chybe, alebo drobným okrajovým vylepšeniam. Spočiatku som tomu sám nemohol uveriť, jednalo sa však o naozaj významnú zmenu všetkých parametrov reprodukcie s najväčším dôrazom na celkovom rozjasnení a prečistení hudobnej scény hlavne v strednom pásme a pásme výšok. A ako vieme, tieto pásma sú významným nositeľom hudobnej informácie. Znelosť výšok sa prejavila v ich silnejšom dôraze a čistote, celková reprodukcia mala s týmto vyznením výraznejšiu a rýchlejšiu dynamiku. Detaily boli reprodukované taktiež zreteľnejšie s bohatším dávkovaním a jasnejšími obrysmi, tie okrajové, predtým ako keby maskované tými výraznejšími, sa vďaka lepšiemu kontúrovaniu a prudšej energii stali prítomnejšími. V spodnej časti pásma, v oblasti basov, sa dostavil výraznejší pokoj, dozvuk bol jasnejší bez zvýraznenia spodného okraja, ktoré býva niekedy sprevádzané hučaním, alebo dunením. S presnejším priebehom bez nepríjemného doznievania sa bas javil ako rýchlejší a dravší, avšak bez straty objemu a celkovo viac zapadal do schémy vytvorenej stredným a výškovým pásmom. Reprodukcia sa zarovnala a stala prehľadnejšou a to nielen v oblasti čitateľnosti, ale aj v presnejšom a stabilnejšom priestorovom zobrazení. To má podľa môjho názoru na svedomí práve dôraznejšie vykresaná detailnosť.

Pretočil som počas doby testu cez zostavu všetky moje významné a obľúbené hudobné tituly a každý jeden z nich som počul v novom a omnoho atraktívnejšom prevedení. Vokál všeobecne je prezentovaný s nesmiernou čistotou, obľúbená Carmen v podaní Marie Callasovej (G. Bizet, vydavateľstvo Warner Classic) ide v najvyšších oktávach skutočne až na znesiteľný doraz, sila nástupov, drobné frázovanie a jeho prekreslenie je až mrazivo presné, jeho celková kresba je brilantná, zrozumiteľnosť dokonalá (dala by sa podľa toho učiť francúzština). Nevedel som sa tohto diela nabažiť, zvlášť v podaní s prenoskou DS Audio 003, ktorá má extrémne prekreslenie detailnosti ako jednu z hlavných charakteristík.

Richard Wagner vždy dobre vedel ako dostať poslucháča „do kolien“! Výber jeho diela s dôrazom na dychové nástroje (Wagner for Band, dirigent Frederick Fennel, Eastman Wind Ensamble, vydavateľstvo Mercury) je prezentovaný s dych berúcou majestátnosťou, fanfáry aj ostatné plechové dychové nástroje sú výrazné, zvonivé a opäť celkovo idúce až na pomyselnú hranu, ich dokonalé stvárnenie ako v jemných pasážach tak aj v silných a výrazných je jedným slovom magické. Opäť vďaka stabilite a neslýchanej čistote prezentácie zaujme zobrazenie priestoru nahrávky, ktorá hudbe dodáva mohutnosť a pompézny výraz.  

Jazzový mág Monty Alexander a jeho trio v živom vystúpení na festivale v Montreaux (vydavateľstvo MPS) je dnes už audiofilnou klasikou, skvelá „live“ nahrávka zobrazuje poslucháčovi dianie na pódiu ako na dlani. Montyho klavír je hravý s perfektnou čitateľnosťou, údery kláves na struny sú prudké aj jemné zároveň, rýchlosť zmien rytmu, ale aj spôsobu hry na nástroj sú pre celkové vyznenie skladieb určujúce. Aj napriek miestami Montyho evidentnej improvizácii hudba do seba skvelo zapadá a má dramatický spád. Kontrabas Johna Claytona si ide svoju vlastnú ligu, dodáva hudbe výrazný hlboký rytmický podklad, niekedy takmer na hrane počuteľnosti, ale aj tak prítomný, v sólach so zreteľnými údermi strún o hmatník aj s následným výrazným odskočením. Bicie Jeffa Hamiltona sú skvostné, drzé, prudké a výbušné a nesú sa v zadnej línii scény. Celkové priestorové zobrazenie je taktiež vynikajúce a skvelo čitateľné. Nie je to zrejme klasická dvoj mikrofónová nahrávka, je cítiť že sa tu pracovalo s mixážou, ale aj tak je výsledok jedinečný! A k tomu spontánne prejavy publika (smiech, potlesk, ….) dodávajú nahrávke nesmierne pútavé balenie.

A tak by som mohol ísť ďalej a ďalej, bez konca. Treba to zažiť, vyskúšať, porovnať…….

Ak by som mal nejakým spôsobom exaktne vyjadriť efekt použitia týchto podložiek, tak ma napadá snáď len výmena zásadnej kabeláže v zostave za o triedu vyššiu. Poviete si: „Ale tak to snáď nie!“ Svoje tvrdenie však myslím úplne vážne, efekt je skutočne taký výrazný! Navyše s podložkami sa Vám nikdy nestane, že sa Vám začne meniť základný zvukový charakter zostavy, teda to, čo ste si tak prácnym a nákladným spôsobom vypracovali. Kdežto pri výmene kabeláže je tam táto pravdepodobnosť pomerne vysoká.

S umiestnením jednotlivých typov pod iné ako odporúčané komponenty som nakoniec príliš nelaboroval a aj na základe zanechaného výrazného dojmu som zobral túto informáciu výrobcu ako pravidlo. Iniciatíve a experimentovaniu sa však v tomto smere medze nekladú.

+ výrazne pozitívny zvukový prínos

+ špičkové spracovanie

+ extrémne výhodná cena

– nič

Podložky do recenzie zapožičala spoločnosť kohutaudio.sk

  • Typ: zirkónium / nitrid kremíka
  • Rozmery (priemer x výška): 60 x 32 mm
  • Hmotnosť: 223 gramov
  • Nosnosť: 100kg
  • Cena : 120 euro za kus

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok