Gramofón REGA PLANAR 6 + MM prenoska REGA Nd7

Spoločnosť Rega so sídlom v meste Essex vo Veľkej Británii od počiatku svojho založenia v roku 1973 a tvorby prvých produktov vyznávala filozofiu jednoduchosti a maximálnej účelnosti. Nešla cestou ťažkotonážnych a cenovo nákladných riešení, ale naopak sa snažila premysleným návrhom dosiahnuť najvyšší možný efekt, čo okrem bezpochyby kvalitného výsledného zvuku dáva tejto filozofii aj pridanú hodnotu v podobe priaznivej ceny výrobku. O tom, že sa to značke Rega opakovane darí, svedčí nespočetné množstvo ocenení a veľká obľuba v rámci celého sveta. Hybnou silou spoločnosti je spolumajiteľ a zakladateľ Roy Gandy, ktorý za svoj celosvetový prínos v tejto oblasti obdržal priamo z rúk kráľovnej Alžbety II v roku 2015 ocenenie „The Queen´s Award For Enterprise“ v kategórii medzinárodný obchod.

Od počiatku bola ťažiskovou oblasťou spoločnosti vývoj a výroba gramofónov a s nimi súvisiaceho príslušenstva. Prvé, dnes už legendárne „zariadenie na meranie vibrácií“ – tak v prenesenom význame označujú u Rega gramofón – nieslo meno Planet. Spolu s ramenom Rega Acos Lustre to bolo do všetkých detailov na svoju dobu premyslené zariadenie, ktoré určilo budúce smerovanie a položilo základ firemnej filozofie. Inovatívnym prístupom je však história značky charakteristická. Jedným zo zásadných počinov bolo vyvinutie kompaktného gramofónového ramena – tlakovo odlievaného z alumíniovej zliatiny v jednom kuse vrátane ložiskového domčeka a montážnej príruby pre prenosku (headshell). Unikátnosť tohto riešenia spočívala v úplnej eliminácii vzniku možných mikrorezonancií medzi jednotlivými dielmi ramena a zároveň to zjednodušovalo jeho montáž a nastavenie ako vo výrobe, tak aj u užívateľa. Tento systém sa natoľko osvedčil, že ramená Rega používajú vo svojich systémoch aj ďalší renomovaní výrobcovia gramofónov. Spoločnosť má dnes ucelenú ponuku prístrojov pre prehrávanie hudby, nájdeme u nej okrem gramofónov a ich príslušenstva (samostatné ramená, MM aj MC prenosky, predzosilňovače, …) aj zosilňovače, CD prehrávače, alebo reprosústavy.

Predstavovaný gramofón Rega Planar 6 bol dodaný od výrobcu ako komplet, teda osadený MM prenoskou – novinkou Rega Nd7.

Aj keď základný koncept P6 je dizajnovaný do klasického gramofónového strihu a teda má minimálne po stránke vzhľadu silnú príbuznosť s nižšími modelmi P1, 2 a 3, jeho návrh je jedinečný a má viac spoločné práve s najvyššími firemnými modelmi P8 a P10, ale v podstate aj s vlajkovou loďou NAIA. Jeho základom je pevná a zároveň nesmierne ľahká základová doska, ktorá je tvorená kompozitovou sendvičovou štruktúrou polyuretánovej peny označenou Tancast 8 s nalisovanými laminátovými doskami na svojom povrchu. Tie zároveň tvoria aj finálnu úpravu gramofónu – horná a spodná strana v matnej a bočné steny v lesklej úprave – biele alebo sivé farebné prevedenie. Aj keď na prvý dojem pôsobí základová doska a gramofón celkovo subtílne a nehmotne, jeho návrh sleduje do dôsledkov základnú firemnú filozofiu – ťažké zariadenie síce odoláva určitým rezonanciám efektívne, ale ak sa do nej už dostane aj si ich dlhší čas udrží. Naopak – a touto cestou ide pri svojich návrhoch Rega – ľahká štruktúra podľahne rýchlejšie, ale rovnako rýchlo sa aj rezonancie zbaví. Rega práve z tohto dôvodu kladie veľký dôraz na správne umiestnenie gramofónu – čo najďalej od možného zdroja rezonancií – na tento účel má v ponuke špeciálne vyvinutý držiak na stenu, čo sa považuje za ideálne riešenie.

Ložisko taniera má mosadzné telo, v mieste dotyku s oskou otáčania je osadená oceľová gulička, je mazané riedkym olejom. V rámci šasi je ložisko montované na sendvičovú prírubu s vrchnou metalizovanou vrstvou, v ktorej je osadené aj rameno a tvoria teda spolu s ložiskom jeden rezonančný celok. Subtanier je opracovaný z jedného kusu alumíniového bloku, jeho hmota pôsobí ako vcelku masívny zotrvačník a prispieva tak ku vynikajúcim mechanickým parametrom gramofónu. V subtanieri je zalisovaná hriadeľ z tvrdenej a vysoko leštenej ocele. Na subtanieri je nasadený hlavný tanier zložený z dvoch vrstiev presne opracovaného a lešteného skla (vrchné je tmavo tónované), na tanieri je položená filcová podložka. Návrh systému je dotiahnutý do dôsledkov aj po stránke odolnosti voči statickému náboju a zemným slučkám, nezaznamenal som žiadne komplikácie s brumením, alebo ďalšími problémami, ktoré sú s gramofónovým svetom úzko spojené.

Subtanier je poháňaný asynchrónnym motorom s jemným chodom, samotný prenos otáčania sa realizuje pomocou gumeného remienka s kruhovým prierezom. Pohon motora má na starosti s gramofónom dodávaný sieťový zdroj NEO PSU mk2, ktorý je mierne zjednodušeniu verziou veľkého NEO PSU. Pomocou zdroja je možné gramofón zapínať, nastaviť požadované otáčky (33 a 45) a taktiež pomocou trimovania jemne doladiť presnú rýchlosť pre každú z nich. Test pohonného systému stetoskopom odhalil len veľmi mierny prenos rezonancií z motora na povrch základne gramofónu a nemyslím, že by mali zásadný vplyv na výslednú kvalitu reprodukcie. Šasi gramofónu je postavené na troch gumených antirezonančných nohách, pred prachom je gramofón chránený klasickým výklopným krytom z transparentného plastu.

Použité rameno má označenie RB 330, jeho základ je tvorený kompaktným tlakovým odliatkom zliatiny hliníku. Je osadené presnými guľôčkovými ložiskami kvality ABEC 7, použitá vnútorná Rega kabeláž je na svojom konci osadená zlátenými konektormi pre prenosku od spoločnosti Neutrik. Nerezové závažie pre nastavenie prítlaku sa nachádza na predĺženom drieku v rovine s ramenom a je tlmené gumenými silentblokmi vo forme „O“ krúžkov. Nastavenie prítlaku sa realizuje prostredníctvom otočného prvku na pravej strane na vertikálnej osi otáčania ramena (pružinový systém) s číslovanou stupnicou. Spôsob nastavenia je veľmi jednoduchý, pomocou posunu závažia po drieku ramena (antiskating aj prítlak v hodnote nula) sa nastaví rovnovážna poloha ramena a následne sa natočí príslušná hodnota prítlaku na otočnom prvku. Bol som zvedavý, nakoľko tento „laický“ spôsob bude korešpondovať s presným nastavením pomocou váhy prítlaku. Na moje prekvapenie som nezaznamenal rozdiel vôbec žiadny, obe hodnoty, v našom prípade 1.75 gramu, boli identické! Naopak, nastavenie hodnoty antiskatingu (magnetický, plynulo nastaviteľný posuvným kolíkom) sa bez pomôcky (napr. hladká LP) presne nastaviť nedá. Držať sa v tomto prípade nepísaného pravidla „koľko prítlak toľko antiskating“ je nezmysel a nevedie ku žiadanému výsledku. V mojom prípade bola hodnota nastavená až takmer na hornej úrovni rozsahu blízko číslice 2.

Geometria snímania je pri použití firemných prenosiek zadefinovaná samotnou konštrukciou ramena a žiadne ďalšie nastavovanie, okrem toho ktoré som už popísal, teda nie je potrebné. Prenoska je montovaná na headshell tromi skrutkami, tie presne určujú jej správnu polohu a s ďalším nastavovaním geometrie v horizontálnej rovine snímania (presah, odklon) si teda netreba robiť ťažkú hlavu. To isté sa týka aj nastavenia horizontálneho a vertikálneho snímacieho uhla. Kontrola pomocou Oracle protractora správnosť firemného nastavenia potvrdila. Zložitejšia situácia nastáva pri použití prenosky od iného výrobcu, tu si treba jednotlivými krokmi nastavenia prejsť kompletne, ako problematický vidím vertikálny snímací uhol (VTA), jeho zmenu by bolo možné nastaviť len pridaním podložiek pod driek ramena – veľmi komplikované. Osobne som si tým dávnejšie prešiel pri inštalácii tohto ramena na šasi Oracle Paris – príšerná babračka. Rameno je osadené 85 cm signálovým káblom zakončeným párom RCA konektorov – opäť všetko z produkcie Rega.

Mechanické hodnoty šasi sú na vynikajúcej úrovni, parametre namerané pomocou analyzátora Shaknspin V2 ukázali po krátkom zahriatí systému nasledovné čísla: priemerné otáčky 33.338 so skreslením 0.02 % (min. 32.58 a max. 33.42), kolísanie otáčok pomalé Wow 0.05 % a rýchle Flutter 0.02 %.

Gramofón bol od výrobcu osadený novou prenoskou Rega Nd7, pričom sa jedná o najvyšší model MM systému v ponuke. Vo svojej konštrukcii obsahuje viacero technických inovácií a jej vývoj trval spoločnosti takmer 10 rokov. Najzásadnejšie je použitie silného neodymového magnetu N55 v kombinácii s medenými cievkami s priemerom drôtu 38 mikrónov a celkovým počtom len 1275 závitov. To zaručuje nízku indukčnosť a impedanciu systému s dôsledkom na optimalizáciu vysokofrekvenčnej odozvy. Telo snímacieho systému je tvorené materiálom s označením PPS (polyfenylénsulfid) plneného drvenými sklenenými vláknami, čo mu zaručuje vysokú tuhosť spojenú s nízkou hmotnosťou. Prenoska je vybavená eliptickým monokryštalickým diamantom s typom brúsenia „fine line“, ktorý sa používa taktiež v MC prenoske Apheta 3 a vlajkovom modeli Aphelion 2. Výstupné napätie prenosky je v rozsahu 5 až 6 mV, doporučená hodnota prítlaku je 1.75 gramu. Vzhľadom na konštrukciu prenosky je pri poškodení chvejky alebo hrotu nutné ju poslať výrobcovi na repas – typické pre MC systémy.

Zvukový test gramofónu Rega Planar 6 s novou prenoskou Rega Nd7 som realizoval v hudobnej miestnosti watt-audio, akusticky kompletne vyladenej a optimalizovanej (ArtAcoustic), gramofónové predzosilňovače som použil dva – Parasound JC3 Jr., Audio Research PH3 SE. O zosilnenie sa postaralo duo od Ayre (K1-xe a V5-xe), reprosústavy boli na striedačku Avalon Acoustics Arcus a Klipsch Klipschorn AK-5, kabeláž od XLO, Cardas a KV Colossus. Pre porovnanie som mal k dispozícii druhý gramofón Rega Planar 6 s prenoskou Rega Exact. Gramofón bol striedavo umiestnený na magnetických tlmičoch Levar Resonance Professional, alebo na vzduchovej podložke KV Colossus AIR.

Dlhodobo zvyknutý na špičkový MC systém som sa musel na začiatku testu tak trochu zvukovo prispôsobiť novým okolnostiam. Predsa len, MM kreslí zvuk celkom odlišným spôsobom a je potrebný určitý čas na to, aby si poslucháč na novú situáciu zvykol. Prispôsobovací proces bol nutný aj s ohľadom na to, že systém bol panensky nový a po jeho vybalení a uvedení do prevádzky bolo potrebných aspoň 40 hodín „točenia“, než by sa malo pristúpiť ku serióznejšiemu počúvaniu. Na moje prekvapenie však už aj zvuk „surového“ gramofónu mal príjemný, nenútený a vyvážený charakter a teda predpoklad jeho postupného zretia dával tušenie naozaj zaujímavého zážitku.

Aj napriek tomu, že Rega pri popise charakteristiky novej prenosky Nd7 upozorňuje na optimálne „vybalansovanie“ vysokých frekvencií, zaujalo ma ako prvé podanie frekvencií hlbokých. Basová zložka v jej podaní je bohatá, pevná, nesmierne sýta a šťavnatá. V tomto prevedení získava hudobná scéna na objeme a mohutnosti bez ohľadu na žáner, čo je poslucháčsky nesmierne atraktívne. Najmarkantnejšie sa to prejavuje pri rockovej hudbe – David Bowie, Let´s Dance (vydavateľstvo Parlophone), kde basová gitara spolu s výraznými bicími určovali nesmierne živo a s výraznou znelosťou celé hudobné dianie. Chvíľami je cítiť, ako by bolo všetko ostatné vystavané práve okolo týchto dvoch silne rytmizujúcich prvkov. Rovnako však aj ostatné pásma vrátane spevu oplývajú vyzretou čistotou s veľmi dobre vykreslenou detailnosťou a celková koncepcia zvuku je zásadne vyvážená. Zážitkom bola Norah Jones a jej album Come Away With Me (vydavateľstvo Blue Note) s perfektne vykresleným priestorom nahrávky s jasne čitateľným rozložením hudobných nástrojov. Hlas interpretky mal miestami citeľne nosový charakter, čo spolu s jej výraznými nádychmi skladbám dodávalo vo finálnom vyznení príjemný a ľudský podtón. Zvuk bol vykreslený skutočne pedantne až do mikroskopického detailu – to táto nahrávka umožňuje ukázať – prišlo aj na jemné škrípanie nechtov na strunách či drobné ruchy z nahrávacieho štúdia. A opäť nesmierne atraktívne podanie basovej zložky, celkovo s jemne mäkším charakterom, avšak presné a sýte. Kontrabas mal realistický objem s jasne definovaným dozvukom, pri troche fantázie sa dala pri jeho zvukovej definícii snáď aj odhadnúť jeho povrchová úprava. Postupný prechod od rockovej hudby cez akustickú nemohol skončiť inde ako pri klasike. Brandenburské koncerty J. S. Bacha pod vedením Otto Klemperera (vydavateľstvo Vinyl Passion Classic) boli skvelou ukážkou ohromnej životnej energie. Komorné obsadenie dalo vyniknúť kresbe jednotlivých hudobných nástrojov, boli zobrazené s decentnou jemnosťou, opäť tu bol prítomný mierne mäkší celkový charakter – zrejme typická vlastnosť prenosiek Rega, veľmi podobný má aj ich najvyšší MC model Aphelion 2 s ktorým som mal osobnú skúsenosť a musím priznať, že sa mi táto prenoska veľmi páčila. Slovanské tance od Antonína Dvořáka pod vedením Rafaela Kubelíka (vydavateľstvo Deutsche Grammophon, japonské vydanie) boli vzrušujúcim predstavením s akcentom na výrazných dynamických rozdieloch. Rozvrstvenie orchestra sa dalo vnímať ako v rovine horizontálnej tak aj vertikálnej, odozva na zmeny rytmu a silu výrazu mala zrejmé paralely s reálnym predstavením. Na vysokých frekvenciách vo fortissimách bol cítiť jemný sklon k mäkšiemu prejavu, v tomto prípade však podľa môjho názoru spôsobený analógovým základom staršej nahrávky.

Čistokrvnú EBM elektroniku, českú kapelu Vanessa, album Meisterstücke, som zaradil do playlistu viac menej len zo zábavy a zvedavosti, avšak bol som ohromený silou výrazu, šťavnatosťou a životnou energiou každého umelo vytvoreného zvuku, chvíľami spojených do mohutných stien podporených drsným hlasovým prejavom interpreta, elektronickým thereminom, alebo hoci aj zavýjaním kotúčovej píly. Silné!

Život, to slovo som vo viacerých obmenách použil viac krát pri charakterizovaní zvukového zážitku z tohto kompletu. Áno, to je tá správna definícia toho, čo je tu určujúce. A je to život veselý, emotívny, plný zábavy a radosti z počúvania hudby. Potvrdzuje sa, že kvalitný MM systém je, na rozdiel od vyberavého MC, vyslovený „allrounder“, ktorý si bez akýchkoľvek problémov rozumie, možno z úplne prísneho pohľadu tak trochu kompromisne, ako s klasikou a jazzom, tak aj so žánrami z opačného hudobného spektra ako sú rock a elektronika. To všetko je samozrejme všeobecná charakteristika MM systému ako takého. Avšak Nd7 ku tomu všetkému pridáva aj náznaky vyšších ambícií, ktoré sú technologickým dedičstvom firemných špičkových MC systémov z ktorých čiastočne vychádza – jemnosť detailu, celkovú vyzretosť a znelosť reprodukcie. Chválim túto snahu, v konečnom dôsledku so sebou prináša audiofilný zvukový „feeling“ podstatne širšej skupine poslucháčov, než akou je len hŕstka zasvätených pravoverných audiofilov.

Gramofón Rega Planar 6 v kombinácii s MM prenoskou Rega Nd7 je typickým predstaviteľom konštrukčnej školy, ktorá je charakteristická do detailov premysleným návrhom, nadčasovým nenúteným dizajnom a kvalitným spracovaním. Všetky tieto charakteristiky sú základným stavebným kameňom a životným názorom spoločnosti Rega, ktoré vo výsledku poslucháčovi dávajú tú najpodstatnejšiu pridanú hodnotu – skvelý zvuk. Navyše racionálny koncept aj výroba posunula cenovú hranicu zariadenia do skutočne zaplatiteľnej cenovej úrovne. Rega Rules!  

Gramofón do testu zapožičala spoločnosť ketos.eu

Gramofón Rega Planar 6 :

  • Motor: 24 V asynchrónny s externým zdrojom
  • Tanier: sklenený dvojvrstvový leštený
  • Možnosť pripojenia: pevný výstupný kábel s RCA konektormi
  • Rozmery (v x š x h): 112 x 447 x 360 mm
  • Dodávané príslušenstvo: zdroj NEO PSU MK2
  • Hmotnosť: 5.2 kg

Rameno Rega RB 330:

  • Efektívna dĺžka: 236.5 mm
  • Efektívna hmotnosť: 11 g
  • Presah: 14.5 mm
  • Odklon: 21.55 stupňov
  • Montážna vzdialenosť: 222 mm

Prenoska Rega Nd7:

  • Výstupné napätie: 5 – 6 mV
  • Doporučený prítlak: 1.75 g
  • Cena kompletu: 1.799 euro

watt-audio

Súvisiaci článok