MBL 126

Stojanové reprosústavy

Za vznikom nemeckej spoločnosti MBL v roku 1979 bola, ako sa to v takýchto prípadoch dosť často stáva, nespokojnosť jej zakladateľa Wolfganga Meletzkeho s kvalitou vtedajších audio zariadení, konkrétne reprosústav. Ako fanúšik klasickej hudby a tvorby Gustava Mahlera vnímal spôsoby šírenia zvukových vĺn v rámci koncertnej sály iným spôsobom, než aký ponúkali bežné dopredu vyžarujúce reprosústavy. Šírenie zvuku akustických hudobných nástrojov chápal skôr ako šírenie svetla žiarovky – teda všetkými smermi rovnako bez výraznejších obmedzení v priamej nadväznosti na ich sekundárne odrazy od všetkých povrchov koncertnej sály. Výsledkom dlhodobých úvah a pokusov o nasimulovanie tohto javu bol vznik prvého všesmerového reproduktoru s označením Radialstrahler (lúčový žiarič), ktorý bol predstavený verejnosti na výstave IFA v Berlíne. Následný vývoj systému a doplnenie tímu MBL o Jurgena Reisa, ktorý sa stal hlavným inžinierom spoločnosti, vyústil do množstva špičkových a bez výhrad uznávaných reprosústav a audio komponentov. Výrobky MBL všeobecne sú charakterizované špičkovým spracovaním, ručnou výrobou a hrdým označením Made In Germany – a z toho vyplývajúcou aj značne vysokou cenovou hladinou.

MBL reprosústavy hrajú tak trochu inak ako väčšina bežnej konkurencie, to môžem potvrdiť z osobnej skúsenosti. Ale aj napriek odlišnému spôsobu prezentácie hudobného diania musím skonštatovať, že výsledný kladný dojem z ich počúvania bol vždy nesmierne silný, v prípade TOP modelu 101 určite jeden z najpamätnejších. Dokážu predstavované MBL 126, ktoré sú vo firemnej ponuke definované ako základný model, nadviazať na tieto pozitívne zážitky?

Vzhľad MBL 126, ale v zásade aj všetkých firemných sústav, na prvý pohľad evokuje všetko možné len nie reprosústavy. Ich dizajn je vskutku netradičný, pôsobia extrémne ako artefakty zo sci fi filmu, nezaprú v sebe však pocit luxusného a dokonale spracovaného výrobku. Ich základom je kabinet vzdialene svojim tvarom pripomínajúci ihlan, avšak so zrezaným vrcholom. V jeho bočných stenách sú pod textilnými mriežkami osadené basové meniče s priemerom membrány 150 mm. Majú membránu vyrobenú z hliníku, je mimoriadne pevná a zároveň ľahká, kmitací systém basového reproduktora je vyladený tak, aby ani pri najväčšom rozsahu výchylky membrány nedochádzalo ku jej deformáciám a teda ani ku skresleniu reprodukcie. Na vrchole pomyselného ihlanu je posadený komplet vysokotónového a stredotónového meniča. Ich konštrukcia je výsledkom 40 ročného vývoja MBL a zároveň aj ich jedinečným charakteristickým znakom. Technicky sa jedná o všesmerové, do 360 stupňov vyžarujúce reproduktory spojené do jedného, frekvenčne dokonale vyladeného celku. Výškový nesie označenie Radial MT37 a stredový Radial MT50. Základom každého meniča je uhlíkové vlákno, v prípade výškového ukladaného výhradne vo vertikálnom smere, v prípade stredového je použité do kríža tkané vlákno. Zloženie a správne predpätie umožňuje ich presné frekvenčné naladenie, vyskladaním jednotlivých komponentov do sférického tvaru sa dosahuje jedinečné všesmerové vyžarovanie. Komplet MT37 +  MT50 je bez úprav použitý napríklad aj vo vlajkovej lodi MBL 101, čo taktiež svedčí o mimoriadne vysokých zvukových ambíciách modelu 126. Určujúcim prvkom pri vzhľade reprosústav je aj jemná kovová mriežka priebežne voľne kryjúca výškový a stredotónový menič z prednej, vrchnej a zadnej strany. Mriežku na svojom mieste drží subtílny oceľový rámik. Mriežka spôsobom osadenia aj svojim tvarom a prevedením ovplyvňuje spôsob vyžarovania oboch meničov v predo-zadnej orientácii, predpokladám za účelom mierneho utlmenia priameho vyžarovania meničov smerom ku pozícii poslucháča. Basreflexový otvor a reproduktorové terminály sa nachádzajú na zadnej stene skrinky ozvučnice. Reprosústava je posadená na príplatkovom stojane, ktorý svojim tvarom zvýrazňuje nadčasovú eleganciu reprosústav.  

MBL 126 boli pripravené na predvedenie svojich zvukových kvalít v prezentačnej miestnosti trnavskej spoločnosti Duban Audio. Zdrojom signálu bol gramofón Rega Planar 10 s prenoskou Rega Apheta 3, o zosilnenie signálu z prenosky sa postaral phono predzosilňovač Parasound HALO JC3 Jr. Reprosústavy výkonom napájal zosilňovač MBL C51 cez reprokáble XLO Signature 3, signálová kabeláž bola Cardas Neutral Reference a XLO Signature 3.

Počúvanie

Hneď na začiatku je potrebné konštatovať, že MBL 126 mi v pozitívnom zmysle slova doslova tak trochu zobrali dych. Nemali síce typický, audiofilsky založený prejav v štýle akustickej lupy, kde sa dajú jednotlivé zvuky, hudobné nástroje a interpreti presne zaostriť v priestore – v tomto prípade naozaj nemajú až tak veľkú šancu. MBL 126 ale poslucháča zásadne očaria svojou nesmiernou živosťou, extrémnou rýchlosťou a nadrozmerným zobrazením priestorovej scény. Všetky tieto dielčie charakteristiky spojené do jednej robia vo výsledku ich reprodukciu nesmierne atraktívnou a návykovou.

Pri MBL všeobecne treba mať neustále na zreteli ich základnú „všesmerovú“ koncepciu a podľa toho aj treba k ich počúvaniu pristúpiť. Sú pomerne zásadne závislé na správnom umiestnení v priestore a na rozdiel od bežných dynamických reprosústav, kde sa často snažíme o čo najmenšiu koreláciu so sekundárnym odrazmi v rámci priestorovej akustiky, MBL s nimi naopak výslovne počíta. Musím priznať, že ja som tieto zásady spočiatku nedodržal a automaticky a bez hlbšieho zamyslenia som reprosústavy umiestnil tak, ako by som umiestnil aj bežné dynamické, teda do priestoru. Veľký omyl! Zvuk bol výrazný až ukričaný, síce vzdušný a ľahký, ale príliš nedôrazný a bez reálneho tela. Basové rozlíšenie nestálo za nič a ja som chvíľu dokonca uvažoval aj o doplnení MBL 126 o aktívny subwoofer. Potom som však túto myšlienku zavrhol. Hovorím si: „Tak málo basov to za tie peniaze mať skrátka nemôže! Má to basáky na bokoch a bassreflex vzadu, narazím ich ku stene a uvidím ako sa to bude chovať!“ A skutočne, pri vzdialenosti 40 cm od zadnej steny sa dostavil presný, nesmierne precízne prekreslený a energický bas, ktorý navodil dojem z reprodukcie podstatne objemnejších reprosústav. Bol bohatý, sýty, rýchly a veľmi dobre vymodelovaný, v reprodukcii som ani na chvíľu nezaznamenal jeho objemový deficit alebo menšiu energiu. Zároveň s okamžitým zlepšením v oblasti hlbokých frekvencií sa aj ostatné prenášané pásma navzájom perfektne zrovnali. Celkovo svetlejší priebeh na výškach aj vyšších stredoch dával pocit rýchlosti, vzdušnosti a extrémnej detailnosti, v porovnaní s hornovými reprosústavami však nedochádzalo ku ich zvýšenej prezentnosti, výšky na seba nestrhávali pozornosť, k „zrneniu“ alebo zvýrazneniu sykaviek nikdy nedochádzalo. Konečné umiestnenie MBL 126 do blízkosti rohov miestnosti vzhľadom na ich omni sférický koncept pomohlo reprodukciu ešte viac rozjasniť a doplniť hudobnú scénu pomocou sekundárnych odrazov o skutočný tretí rozmer. Je pravdou, že výsledný prejav by niekto mohol nazvať „technickejší“, to ale v tomto prípade určite neznamená chladný alebo sterilný. Naopak, toľko pozitívnej emócie, akú mi predostreli MBL 126 som si už naozaj dávno neužil. Zároveň je veľmi pozitívnou vlastnosťou z hľadiska užívateľského komfortu ich schopnosť zobrazenia plnohodnotného zvukového zážitku väčšiemu okruhu poslucháčov v posluchovej miestnosti – nejedná sa tu o žiadny „sweet spot“ s presne nastavenou „počúvacou“ pozíciou. Túto vlastnosť hodnotím ako mimoriadne pozitívnu práve v priestoroch, ktoré nie sú primárne určené len a prednostne na počúvanie hudby, ale sú súčasťou bežného domáceho života – obývačky, obytné haly a podobne.

Cannonball Adderley, Something Else, vydavateľstvo Vinyl Passion Classical

Známa a obľúbená jazzová záležitosť vytvorená pod vedením amerického jazzového hudobníka Juliana Edwina „Cannnonball“ Adderleyho za prispenia spolupráce takých zvučných mien ako Miles Davis alebo Hank Jones. LP bola odprezentovaná bravúrne so silným výrazom a vzrušením, s dôrazom na jemný detail a jeho presné vykreslenie. Bicie nástroje a ich prudké nástupy mali miestami až explozívny charakter, ich sprievod výraznou „hajtkou“, činelom, alebo hoci aj metličkami malo vzhľadom na svetlejší a materiálovo vernejší prejav reprosústav v tomto pásme výrazne naturálny charakter. O sólovom alt saxofóne alebo trúbke ani nehovorím, boli ako vystrihnuté z reálu. Priestorové zobrazenie nebolo definované úplne exaktne, jeho menej výrazné zaostrenie bolo však bohato vynahradené masívnou veľkosťou hudobnej scény, jej vzdušnosťou a výrazným „live“ efektom.

Buena Vista Social Club, Buena Vista Social Club, vydavateľstvo BMG/World Circuit

Buena Vista Social Club je voľné zoskupenie hudobníkov s kubánskym pôvodom pod vedením Ibrahima Ferrera preslávené rovnomenným filmom a koncertom natočeným nemeckým režisérom Wim Wendersom. Po stránke zvukovej kvality audiofilmi vyhľadávané a pri testoch audio techniky veľmi často používané hudobné dielo. MBL 126 dokázali zobraziť aj tie najjemnejšie aspekty jednotlivých skladieb až do toho skutočne najmenšieho mikroskopického detailu, ich rozlíšenie, zvučnosť, rýchlosť a znelosť bola až magicky príťažlivá. Zaujalo podanie priestoru nahrávky realizovanej vo veľkej, len mierne zatlmenej sále. Ozvena a dozvuky strunových nástrojov alebo klavíru (skladba Pueblo Nuevo) dokázali perfektne vykresliť tento špecifický nahrávací priestor a navodený dojem preniesť priamo do prezentačnej miestnosti. Spev bol číry a výrazný, zároveň však aj jemný a nevtieravý. Toto skrátka MBL 126 naozaj sedí!

Alexander Gibson, Witches´ Brew, vydavateľstvo Analogue Productions

Výberovka pôvodne od RCA Victor, je kompiláciou opusov Londýnskeho symfonického orchestra pod vedením dirigenta Alexandra Gibsona. Jednotlivé skladby sú vyskladané tematicky s dôrazom na rýchlosť, výbušnosť, na striedanie silných pasáží s jemnými, to všetko s dôrazom na dychové nástroje, skrátka je to taká symfonická „smršť“ – veľmi vhodné na preverenie skutočných hraníc každého audio systému. Opäť zaujala mohutná scéna takmer životných rozmerov, doplnená o nesmiernu ľahkosť, svižnosť a bleskovú rýchlosť na akékoľvek zmeny v hudbe. Bravúrne boli podané skladby „Dance Macabre“ od Saint Saensa aj predohra Tam O´Shanter od Malcolma Arnolda. Dychové plechové nástroje boli miestami surové, drsné a výrazne na seba strhávali pozornosť, nikdy však neboli ostré alebo agresívne. Sláčikové nástroje, ktoré mali nádherne vymodelovaný zvuk s jemným základom, v prípade nutnosti zmenili charakter na dravý s vynikajúco vykreslenými rezonanciami slákov na strunách. Bicie nástroje a tympany zvlášť svojou energiou a dozvukom ešte viac podporovali dojem mohutnej zvukovej scény! Pri počúvaní so zatvorenými očami, kedy boli všetky rušivé vnemy odfiltrované, som sa veľmi rýchlo dostal do „počúvacieho“ tranzu a užíval som si tento efekt na maximum! Som presvedčený, že hlavnú zásluhu na tom niesli práve MBL 126!

Záver

Aj ja som vždy spokojný keď mám pri počúvaní pred sebou orchester, alebo jazzové vystúpenie narysované ako podľa pravítka a uhlomera, je však otázne, či je to tak vôbec správne. Či v tomto prípade presné zaostrenie reprodukcie nekreslí svet hudby iným ako v skutočnosti je. Ťažká odpoveď! V každom prípade aj filozofia MBL má svoju neoddiskutovateľnú pravdu a je len na nás poslucháčoch, aby sme ju prijali alebo odmietli. Je to skrátka iný svet, svet čírej zábavy, nenútenosti, uvoľnenia, svet plný vzduchu, vzrušenia, drámy a emócie. A aj keď je táto konštrukčná filozofia v porovnaní s priamo vyžarujúcimi dynamickými koncepciami skôr okrajovou záležitosťou, má poslucháčovi rozhodne čo ponúknuť. Je dokonca veľmi pravdepodobné, že vo svojej podstate a po spriemerovaní všetkých jej kladných aj záporných vlastností možno ešte výraznejší hudobný zážitok! Aspoň mne osobne to test MBL 126 jednoznačne preukázal.

Reprosústavy do recenzie poskytla spoločnosť duban.sk

+ skvelý hudobný zážitok

+ atraktívny dizajn

+ špičkové spracovanie

– náročnejšie na vyladenie v priestore

MBL 126 technické parametre:

  • Pásma: 3
  • Akustický stred: výška 107 cm
  • Basový menič: 2 x 150 mm
  • Objem skrinky: 11 litrov
  • Stredový menič: Radial MT50
  • Výškový menič: Radial MT37
  • Deliace frekvencie: 650 Hz, 3500 Hz
  • Spodná frekvencia: 70 Hz
  • Prevedenie povrchovej úpravy: klavírna čierna alebo biela/zlatá, klavírna čierna alebo biela/chróm
  • Hmotnosť: 53 kg so stojanom
  • Rozmery (š x v x h): 252 x 1202 x 343 mm
  • Cena: 13.430 euro vrátane stojanov

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok